Parning kp, majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

94
21
jespercarlssoon:
Detta gäller främst kungspyton men även majs

Hur vet vad som är i dom tex många skriver att de är 67% det och det i den?

417
249
KANDARBA:
jespercarlssoon skrev:
Detta gäller främst kungspyton men även majs

Hur vet vad som är i dom tex många skriver att de är 67% det och det i den?


Vad menar du med ?
% på vad ? 

953
1840
peter54:
KANDARBA skrev:


Vad menar du med ?
% på vad ? 


Jag tror det handlar om genetiskt utfall.

417
249
KANDARBA:
peter54 skrev:


Jag tror det handlar om genetiskt utfall.


Ok tack. 
Då hoppar jag från att besvara denna fråga och hoppas där är någon som har kläm på det ^^ 

375
251
Doxster:
Procent använder man för hets. Recessiva morfer där ett normalfärgat djur kan bära på anlag för t ex albino.

Homozygous = synlig morf.
Heterozygous = bärare av anlag.

Albino x Normal = all avkomma är het albino. Alltså 100% het. 100% av kullen är het.
Albino x Het Albino = Du kan få albinos och normalfärgade, all avkomma är 100% het.
Het x Het = Här kan du få albino, het albino och normala. Alltså är alla normalfärgade 66% het albino, något som kallas "possible het", eftersom att du inte kan se vilken som bär på anlagen. 66% blir det eftersom det finns 3 möjliga resultat av parningen.
Het x Normal = Normalfärgade djur, men du kan få fler hets. Två möjliga resultat, alltså är djuren 50% het.

Siffrorna är inte fasta. Du kan para en het till en normal och hela kullen kan bli het, eller inga hets. Statistiskt är det dock 50% av kullen som är het.

94
21
jespercarlssoon:
Doxster skrev:
Procent använder man för hets. Recessiva morfer där ett normalfärgat djur kan bära på anlag för t ex albino.

Homozygous = synlig morf.
Heterozygous = bärare av anlag.

Albino x Normal = all avkomma är het albino. Alltså 100% het. 100% av kullen är het.
Albino x Het Albino = Du kan få albinos och normalfärgade, all avkomma är 100% het.
Het x Het = Här kan du få albino, het albino och normala. Alltså är alla normalfärgade 66% het albino, något som kallas "possible het", eftersom att du inte kan se vilken som bär på anlagen. 66% blir det eftersom det finns 3 möjliga resultat av parningen.
Het x Normal = Normalfärgade djur, men du kan få fler hets. Två möjliga resultat, alltså är djuren 50% het.

Siffrorna är inte fasta. Du kan para en het till en normal och hela kullen kan bli het, eller inga hets. Statistiskt är det dock 50% av kullen som är het.

Ok! Om jag skulle lägga upp någon bild skulle du kunna kolla om det finns något synligt på min ena normalfärgade kp?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Anledningen att man skriver 66% (eller nåt liknande) är just för att anlagen ligger dolda :) Man kan endast vara säker om man parar ut djuren och ser vad avkomman blir. Vissa djur som är heta för ett anlag kan iofs visa sig i utseendet på ormen men det är svårt och man måste vara erfaren på arten om man ska våga sig på en gissning :) 

Bättre att fråga uppfödaren tycker jag :) Står det ingenting på uppfödarbeviset är det troligen en helt normalfärgad, om du har ett sådant. 


94
21
jespercarlssoon:
Jonas_ skrev:
Anledningen att man skriver 66% (eller nåt liknande) är just för att anlagen ligger dolda :) Man kan endast vara säker om man parar ut djuren och ser vad avkomman blir. Vissa djur som är heta för ett anlag kan iofs visa sig i utseendet på ormen men det är svårt och man måste vara erfaren på arten om man ska våga sig på en gissning :) 

Bättre att fråga uppfödaren tycker jag :) Står det ingenting på uppfödarbeviset är det troligen en helt normalfärgad, om du har ett sådant. 


Nä tyvärr inget uppfödar bevis men det är nog en helt vanlig isåfall:)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

jespercarlssoon skrev:

Nä tyvärr inget uppfödar bevis men det är nog en helt vanlig isåfall:)


Ja då är det bara gratulera :D Normalfärgade kungspytons utan dolda anlag verkar ju vara utrotningshotade eftersom dom allra flesta bara håller på med morfer haha. 

En bild skadar väl inte men som sagt det är enormt svårt, om inte omöjligt, att säga vad en orm bär på för dolda anlag :) Endast en parning kan ge säkra svar. 


94
21
jespercarlssoon:
Jonas_ skrev:


 

Ja då är det bara gratulera :D Normalfärgade kungspytons utan dolda anlag verkar ju vara utrotningshotade eftersom dom allra flesta bara håller på med morfer haha. 

En bild skadar väl inte men som sagt det är enormt svårt, om inte omöjligt, att säga vad en orm bär på för dolda anlag :) Endast en parning kan ge säkra svar. 


Ok! Och ja det är ju så samtidigt som det kan va väldigt fina djur är det lite synd att man går ifrån grunden.

Kommer en hona samma färg nästa vecka som det är tänkt parning på
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild