Zap har gått i "ide" (brumerar). Jag vill ha tips & råd tack! :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
0
The_Lizard:

 

Hej,

Vår lilla skäggis Zap (ca 8 månader) har gått in i sin vinterdvala...

Har läst att detta är helt naturligt & bra för dem.

Det jag undrar är nu detta: Han åt några Dubia (vi kallar dem suggor, känns inte lika äckligt som kackerlackor) förra helgen. I tisdags hade han lagt sig i sin grotta men när jag visade några mjölmaskar kravlade han fram, så han åt 5 mellanstora mjölmaskar samt 2 stora suggor.

Efter det har vi inte sett skymten av han... Han sover & sover i sin grotta. Jag har stängt av ena värmelampan eftersom de inte ska ha så varmt...

Han har inte bajsat sen förra helgen, hur farligt är det att han åt i tisdags & nu bara sover?

Ska vi väcka honom, se om han vill göra ifrån sig (gör det oftast när vi badar honom) och ev ge mer mat? Han får ny "sallad" + vatten varje dag, OM han skulle vakna till & vara hungrig. Eller ska vi strunta i att försöka få i han nån sugga? Ska jag spraya lite vatten in i grottan så han får lite fukt på sig?

Nåt mer jag bör tänka på?

Tar tacksamt emot tips :)

Mvh, //Sandra


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag skulle nog inte stänga av värmen om han åt såpass nyligen.
Vad jag vet så är det viktigt att de hinner tömma magen innan de brumerar, eftersom de annars inte kommer kunna smälta maten. Vatten ska självfallet alltid finnas tillgängligt, men mat är nog inget man bör ge. Förhoppningsvis finns det någon lite mer kunnig än mig som kan ge dig mer konkreta tips på hur ni bör gå tillväga, men skulle jag vara du så skulle jag nog sätta igång lite värme igen.


15
0
The_Lizard:

Tack Anders.

Bara ett förtydligande....

Jag har 2 värmelampor i terrariet och nu har vi den svagare (50 W) avstängd. Den på 75 w lyser fortfarande ca 10 timmar / dag.  :)


225
4
ia_:

En skäggis bör INTE brumera utan att ha skitit först!
Det gör att maten kan ruttna i magen på honom och bli en inte helt trevlig infektion.
Om de äter under en riktig brumering, ta bort det det han sover under och lägg honom på solplatsen efter matningen. Alternativ bada honom om han inte ligger kvar på solplatsen, typ 1ggr/dag i ca 20 min tills han skiter. Sen kan han gå tillbaka in i brumeringen igen.

Du behöver inte heller sänka temperaturen i terrat. Är det rätt på den kalla sidan sen tidigare så räcker det. =)


151
77
Firemon:

Hej, jag är ingen världmästare på detta men så här har jag gjort under dom 20 åren jag har haft skäggisar och dvärgskäggisar.

Vad gäller värmen så håller jag den oförändrad för att ödlan söker upp en bra plats i terrat å vila på, belysningen brukar jag korta ner med ca 30 min per vecka så jag hamnar på ca 8tim per dag så kör jag sen å öka på belysningen med 30 min per vecka efter ca 1 mån med 8 tim.

Vad gäller att den käkade lite innan så behöver det inte betyda något för den vet nog själv vad som behövs göras å inte göras,, tvivlar på att nån går runt i det vilda å kolla så alla har vart på muggen innan det e dags å sova lite ;) å sen e det inte så att dom kastar sej in i dvala på 5 min...

Du behöver oxå behålla din luftfuktighet som du har i terrariet dvs forsätta duscha varje dag om du gör det nu.

Säger inte att detta är det rätta sättet utan säger att så här har jag gjort och mina ödlor har aldrig haft några problem med brumering/vinterdvala.


164
35
anders890:

Tjena, håller med Firemon, dom sköter det mesta själva med "brumeringen", bara hålla lite koll för ibland vaknar dom upp ur brumeringen och vill ha käk eller bajsa/bada. för att sedan somna om igen, men det är ganska individuellt..

Jag brukar oxå sänka ljustimmarna för att stimulera årstiderna, och sänka temperaturen lite grann!


15
0
The_Lizard:

Tack för era råd. Jag ska kika ordentligt på honom (han ligger i sin "grotta") imorgon. 

Se om han vaknar & vill bada lite så får han sova vidare sen :)

Ska även ändra timern så han bara har det tänt/varmt 8 h/dag.

 

//Sandra


225
4
ia_:

Fire: Skillnaden i naturen är att där får de ju inte heller maten serverad framför nosen på en. Det är ju lite olika förutsättningar för en vild skäggis och en i fångenskap.
Där måste de ju faktiskt gå en bit för att komma till/från käket och under den tiden är de ju i solen, vakna ordentligt och blir triggade till att sola/skita.

Här behöver de väl knappt gå 20 cm... =P


741
681
Binks:

Ni med skäggisar får skapa någon sorts "Fångarna på fortet"- känsla för att stärka deras naturliga känsla för mat, skita, sova osv.

Häng maten i garaget och ge dem ett gem, en tändsticka och en gammal strumpa så får de själv lösa de hela ;)


225
4
ia_:

Det lät mer som McGyver, haha! ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild