Min agapadda matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Paglia:
Jag köpte en ung agapadda (ca 10 cm lång exkl ben) för ung. en månad sedan som fortfarande inte vill äta. Jag har frestat med larver, syrsor och möss (t o m oxfilé) men ingenting duger. Han växer och frodas och har utvecklat alla karaktäristika han ska ha som benkammar runt ögonen och nya färger på fötter och ben, han klättrar runt i sitt terrarium, badar i sin pool och verkar må ganska bra. Men han vill inte äta. För att han inte helt ska leva på luft har jag tvångsmatat honom ett par gånger med larver och också med en pinkie, det går bra och resterna kommer ut i andra änden precis som de ska. Men han vägrar fortfarande att äta själv. Vad ska jag göra? Kan jag bara vänta och se tiden an? Hur länge kan en agapadda leva utan mat? Alla idéer och tips mottages tacksamt!


7
7
Trekronor:
Våran agapadda var kinkig i början också. Vi hängde över ett påslakan så vi inte stressade den för 5 öre även om vi var i rummet. Sedan ställde vi in en djuptallrik med zophobas och lät den stå från eftermiddagen till morgonen dagen där på, det resulterade i att hon käkade! Och nu äter hon precis som hon ska! Lycka till! =)

44
37
Strigel:
Min första Agapadda åt knappt alls under det första året. Tre gånger Tror jag att hon åt lite. Sen köpte jag en till efter ett år, en glupsk rackare som fick fart på henne. Inget problem alls sen de varit 2+

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag upplever att agapaddor är extremt lättskrämda och kan krångla med maten. Framförallt om man försöker pincettmata. Lättast är att låta foder ligga i en låg låda där även hela paddan kan få plats. Zophobas är väl det som är mest populärt här hemma. Större dubia var inget de tog i början men har vänt sig vid nu.

Hursom så tycker jag att du ska försöka hålla dig ifrån tvångsmatning så långt det går då det inte är hållbart i längden och kan försvåra att paddan tar mat själv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild