Breed namn / morph namn ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

66
1
Felix:

Vet ngn vad man kallar denna breed / morph ? het sand eller va de nu kan vara för namn. denna är ju så röd o fin i färgen så sugen på vad man kallar morphen. 


225
4
ia_:

Det är typ omöjligt att veta om man inte vet genetiken bakom, alltså föräldrarnas.

Det kan vara en "naturfärgad" med ljusare toner. Morpher är selektiv avel inom olika färger...

Spontant ser det ut som en normalfärgad.


366
155
Linus:

"Het" betyder väl att individen bara bär på en gen, men inte ser ut på det viset själv? Man kan ju exempelvis inte på något sätt se när en kungspyton är "100% het for albino", då den ser helt normalfärgad ut. Rätta mig om jag har fel!


225
4
ia_:

Link: Så har jag fattat det också. Därför kan man ju inte veta om man inte har koll på genetiken bakåt. =)


66
1
Felix:

ja jag har ingen aning :)


356
177
krypet:

Liten genetikkurs...

het är en förkortning av genetiktermen heterozygot. Det stämmer att det betyder att den har en kopia av ett anlag, men att det inte behöver synas.

Vi kan jämföra med hur det är med oss människor. Vi har i stort sett alltid två anlag för en egenskap (till exempel ögonfärg). Anlaget kan finnas i flera olika varianter, som anlag för blå ögon eller bruna ögon. Om man har ett anlag av varje är man heterozygot (hetero = olika). Man kan ha anlag för blå ögon utan att det syns.

Ibland kan man se båda anlagen, till exempel finns växter där anlag för röd blomma och vit blomma gör att blommorna blir rosa.

I andra fall så kan ett anlag dölja ett annat - man säger att det anlag som syns är dominant. Det andra kallar man recessivt. Albimnism brukar vara ett recessivt anlag. Exemplet med ögonfärg är ett annat - brunt är dominant, blått är recessivt (och egentligen är det ännu krångligare för det finns ju grå, gröna och melerade ögon med...)

Om då till exempel en orm är normalfärgad och ena föräldern är albino vet man att den har anlag för albinism - då är den "het albino" eftersom den har ett albinoanlag. Parad med ett djur som också har det anlaget kan det dyka upp albinoungar.

Har en individ två likadana anlag, till exempel två anlag för albinism eller två anlag för blå ögon säge man att den är homozygot för det anlaget (homo = lika).


... en liten varning, frågar ni mer kommer det fler genetikkurser...:)


225
4
ia_:

Coolt!

Hobbyläste mycket om genetik inom råttor tidigare när jag inte fattade hur två vita råttor var olika färg. =P

Där använde man dock inte het och homo i benämningarna, utan oftast bara orden dominanta, recessiva och sen en uppskattad procent av vad djuret bar på. Tycker genetik är väldigt intressant!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Riktigt intressant krypet!
Fick även en icke-insatt som mig att förstå hur det hänger ihop! Tack!


68
9
StaOlog:

Enkelt och lättförståeligt, man får tacka för lektionen!

 

Ser fram emot en kurs om att hålla insekter! ;o)


356
177
krypet:

 

 

Tack för berömmet!

Det vore väl skräp om jag inte kunde förklara. Det är liksom mitt jobb...

Jag ska försöka tota ihop lite artiklar om krypskötsel någon gång... eller också får vi bara dra igång en tråd om hur man sköter någon viss djurgrupp. Starta en tråd "Hur man sköter..." eller så. Jag hakar på om det är djur jag kan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild