Är han blind? Albino kp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
5
reptijojo:
Våran kp hane hugger på sidan om bytet och det inte bara en gång utan flera.
Han kryper runt och förbi.
Sen tar han tag med kroppen runt möss.
Kan han vara blind?


23
16
Unknown:
Det kan ju vara wobble?

2966
1645
Hoggaforfan:
reptijojo skrev:
Våran kp hane hugger på sidan om bytet och det inte bara en gång utan flera.
Han kryper runt och förbi.
Sen tar han tag med kroppen runt möss.
Kan han vara blind?




Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
reptijojo skrev:
Våran kp hane hugger på sidan om bytet och det inte bara en gång utan flera.
Han kryper runt och förbi.
Sen tar han tag med kroppen runt möss.
Kan han vara blind?


Vissa kungspyton kan vara dåliga på att sikta. Jag har ormar som missar sitt byte flera gånger innan den får tag i den.
Unknown skrev:
Det kan ju vara wobble?

 Wobble brukar vara mest för spiders. Wobble är nämligen genetiskt fel som gör att deras huvud skakar.

375
251
Doxster:
SwedishSnakeMaffia skrev:

Vissa kungspyton kan vara dåliga på att sikta. Jag har ormar som missar sitt byte flera gånger innan den får tag i den.
 Wobble brukar vara mest för spiders. Wobble är nämligen genetiskt fel som gör att deras huvud skakar.


Head wobble finns lite överallt, även om det nu är vanligast hos spider. Det är en neurologisk defekt hos djuret.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Många arter som folk avlar hårt på får problem med diverse saker :/ Kungspytons är väl en av dom arterna där det finns mer eller mindre problem hos en del individer. 

Jag är helt övertygad om att någongång blir det defekter när man avlar så pass närbesläktade djur, kanske inte dom första generationerna men problemen kommer tids nog, det är bara en åsikt och inget det finns studier på, vad jag vet iaf :)

Sen kan dom ju vara lika bra husdjur trots dessa "defekter" men avla vidare bör man ju absolut inte göra på såna djur. 


16
5
reptijojo:
Jonas_ skrev:
Många arter som folk avlar hårt på får problem med diverse saker :/ Kungspytons är väl en av dom arterna där det finns mer eller mindre problem hos en del individer. 

Jag är helt övertygad om att någongång blir det defekter när man avlar så pass närbesläktade djur, kanske inte dom första generationerna men problemen kommer tids nog, det är bara en åsikt och inget det finns studier på, vad jag vet iaf :)

Sen kan dom ju vara lika bra husdjur trots dessa "defekter" men avla vidare bör man ju absolut inte göra på såna djur. 


Men hur vet man om han är blind?
Bryr sig inte om när man håller på med honom och just detta med bytet

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

reptijojo skrev:

Men hur vet man om han är blind?
Bryr sig inte om när man håller på med honom och just detta med bytet


Ser ögat normalt ut? Reagerar pupillen på ljus? Ta en stark lampa och testa ögat på så vis, hade jag nog gjort. Om ormen reagerar på den sidan, synen kan ju vara nedsatt också men det måste antagligen en veterinär avgöra :) 

Men egentligen spelar det ingen som helst roll för en pytonorm om dom är blind :) Varm mat träffar dom ändå ;) Dom "ser" ju i värme eller vad jag ska säga.


16
5
reptijojo:
Jonas_ skrev:


 

Ser ögat normalt ut? Reagerar pupillen på ljus? Ta en stark lampa och testa ögat på så vis, hade jag nog gjort. Om ormen reagerar på den sidan, synen kan ju vara nedsatt också men det måste antagligen en veterinär avgöra :) 

Men egentligen spelar det ingen som helst roll för en pytonorm om dom är blind :) Varm mat träffar dom ändå ;) Dom "ser" ju i värme eller vad jag ska säga.


Ska kolla i morgon  :)

417
249
KANDARBA:
reptijojo skrev:

Ska kolla i morgon  :)


Hur gick det ? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild