Din bästa bild och hur du tog den!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Haha tack Martin! och tack Happy, nu ska jag kika lite videos hittade även www.fotosidan.se/search/index.htm?q=fotoskola&go_search=1 verkar rätt bra :)

93
72
RainbowVess:

Jubari skrev:
Haha tack Martin! och tack Happy, nu ska jag kika lite videos hittade även www.fotosidan.se/search/index.htm?q=fotoskola&go_search=1 verkar rätt bra :)


Bra att du letar turorials! Kortfattat så skulle jag säga att de olika funktionerna gör detta;

1. ISO, ökar bildens ljuset men ger bilden viss "grynighet" när man höjer mycket (detta gäller inte alla kameror vad jag fattat men de flesta!) Jag personligen använder mig av så lågt iso tal som möjligt men går oftast inte över 200 när det gäller stillbilder annat är det när saker börjar röra sig, då måste man höja ISO eller bidra med en ljuskälla!

2. Bländare vilket benämns tex. f/5.6 vilket betyder att din kamera tar in en viss del av ljuset, desto högre tal desto mindre tar den in och bilden blir mörkare. Vissa kameror har väldigt låga f/tal och dessa tar in VÄLDIGT mycket ljus :) Detta är väldigt simpelt skrivet men det är så jag tänker på det hela!

3. Slutartid benämns 1/100 som i 1 hundradels sekund men man kan även öka och sänka detta tal. Håll i åtanke att när du sänker hastigheten så blir exponering längre vilket kan resultera i suddig bild om objektet rör sig!

Jag går efter några simpla regler när jag fotar utan extra belysning eller blixt (använder helst aldrig blixt).  Jag har lägsta möjliga iso från början, nästan öppen bländare (med mitt nuvarande objektiv runt f/5.6) ett klick från fullt öppen. Om jag är på fri hand så måste man ha lite snabbare slutare då man naturligt är lite skakig på handen. Jag har dock oftast min tripod och det underlättar ju! I direkt soljus brukar jag kunna ha 1/800 i slutartid och då behövs oftast bara en stadig hand :) när det blir mörkare så får du sänka slutarhastigheten så att mer ljus hinner komma in!

Hoppas det förklarar lite!


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

F-talet är öppningen på objektivet och vad pass med ljus det tar in och har ingenting med kameran att göra. Detta är varför jag alltid påpekar att objektivet i regel är viktigare än kameran. Vissa objektiv kan dra iväg bra i pris om de är ljuskänsliga, exempelvis teleobjektiv är ett bra exempel på detta.

Angående ISO-tal. Dagens kameror klarar ganska höga ISO-tal utan problem och jag har hellre lite högre ISO än att råka få en suddig bild, upp till 640 brukar inte vara några problem.

Det finns egentligen ingen särskild mall när man fotograferar. Jag har fotograferat spelningar där jag behövt dra upp ISOt till 1600, haft 1.8 i bländare och samtidigt försökt ha så snabb slutartid som möjligt utan att det blivit på tok för mörkt. Samtidigt har jag fotograferat stjärnhimlen där man kan behöva flera sekunders slutartid, men ändå nog snabbt för att inte stjärnorna ska bli streck.


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Denna tycker jag förklarar bra hur det fungerar med f-tal och bländaröppningar! www.bdebaca.com/uploads/1/0/5/2/10520339/6323860_orig.gif

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Och jag glömde även bort att detta var tråden för bilder och inte den som skapades med tips för kameror (sorry). :) Säg till så rensar jag upp.

115
168
JTGeckos:
Kan rekomendera Tony Northrups youtubekanal om man hänger med när det är på engelska. Väldigt mycket bra information där! :-)

115
168
JTGeckos:

Hittade en liten gynnare på jobbet idag :-)


Nikon D90, Sigma EX 180/2,8 DG OS HSM, F/22, 1/500sek, ISO-200, Handhållen


Nikon D90, Sigma EX 180/2,8 DG OS HSM, F/22, 1/500sek, ISO-200, Handhållen


Medlem i SmHF
25
51
Zophoba:


F/4.5, 1/60 sek, ISO-400

953
1840
peter54:
Min bästa bild, om jag nu ens kan välja, skulle kunna vara denna fältbild på en 50 cm lång ljus huggormshane. Det var den 21 april 2015, det blåste iskalla vindar på förmiddagen, men efter att jag hämtat hem pojken från PRAO, mojnade det, så på eftermiddagen var det 15 grader och jag tog kameran med mig för att ta en sväng med fyrhjulingen för att leta vårtecken.

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att svänga förbi "mitt" vinterviste 100 meter bakom vårt hus. Jag såg en grå huggormshona i ett hål mellan stenarna och fotade henne under några minuter, fortfarande sittande kvar i sadeln på fyrhjulingen. Då anade jag en rörelse i ögonvrån långt ut till höger. Jag satt bara drygt två meter ifrån, så jag vågade inte vrida på huvudet, utan satt stilla och hoppades att vad det än var jag sett, skulle komma närmare och in i mitt synfält.

Snart såg jag att det var en annan huggorm, nyömsad "rann" den fram över stenarna i riktning mot hålan där honan låg. Sedan verkade den bli nyfiken på vad den stora klumpen var, den som utgjordes av min fyrhjuling med mig i sadeln, för den svängde plötsligt 90 grader och kom rakt emot mig. Den reste huvudet och kikade rakt på mig. Jag knäppte en serie bilder med min kamera, en Canon 1000D med ett 400 mm objektiv på. Det var precis på närgränsen 1,8 meter, så de flesta bilderna blev dassiga, men den här bilden tycker jag om,


141
35
GeckoLover99:
peter54 skrev:
Min bästa bild, om jag nu ens kan välja, skulle kunna vara denna fältbild på en 50 cm lång ljus huggormshane. Det var den 21 april 2015, det blåste iskalla vindar på förmiddagen, men efter att jag hämtat hem pojken från PRAO, mojnade det, så på eftermiddagen var det 15 grader och jag tog kameran med mig för att ta en sväng med fyrhjulingen för att leta vårtecken.

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att svänga förbi "mitt" vinterviste 100 meter bakom vårt hus. Jag såg en grå huggormshona i ett hål mellan stenarna och fotade henne under några minuter, fortfarande sittande kvar i sadeln på fyrhjulingen. Då anade jag en rörelse i ögonvrån långt ut till höger. Jag satt bara drygt två meter ifrån, så jag vågade inte vrida på huvudet, utan satt stilla och hoppades att vad det än var jag sett, skulle komma närmare och in i mitt synfält.

Snart såg jag att det var en annan huggorm, nyömsad "rann" den fram över stenarna i riktning mot hålan där honan låg. Sedan verkade den bli nyfiken på vad den stora klumpen var, den som utgjordes av min fyrhjuling med mig i sadeln, för den svängde plötsligt 90 grader och kom rakt emot mig. Den reste huvudet och kikade rakt på mig. Jag knäppte en serie bilder med min kamera, en Canon 1000D med ett 400 mm objektiv på. Det var precis på närgränsen 1,8 meter, så de flesta bilderna blev dassiga, men den här bilden tycker jag om,


Riktigt vacker! Aldrig sett en sån ljus förut :)

Förresten, är det någon som vet något bra tips på vart man kan "scouta" efter vilda herptiler? Har försökt men som den gröngöling jag är så är jag osäker på vad man kan hitta vart :/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild