Ancylecha fenestrata - mitt fynd i Hamm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

356
177
krypet:

I höstas köpte jag med mig sex små nymfer av Ancylecha fenestrata. En tropisk lövliknande vårtbitare är väl en hyfsad beskrivning. En nymf dog och en är spårlöst försvunnen. De fyra jag har kvar äter och växer. I morse ömsade den första till adult - en hane. Jag har två hanar till och en hona, det går att se nu.

 

Är de inte läckra? Än är den inte utfärgad och hänger uppochner mumsande på ömshuden, så det lär bli fler och snyggare bilder framöver.


52
1
unknown_928929:

Riktigt häftig :) hur stora blir dem?


68
9
StaOlog:

De där såg väldigt läckra ut! =)


356
177
krypet:

De blir kanske 6-7 cm, då räknar jag från huvudet till slutet av vingarna. Den sitter inte precis still och väntar på att bli mätt med linjal.

De äter blad och blommor, till exempel björnbärsblad, liguster och rosenknoppar (godast!).

Jag har dem i ett luftigt terrarium i rumstemperatur och sprayar dagligen.

Jag går till terrariet stup i ett och bara kollar, den är supercool. Nu har det blivit lite mer färg på den med. Den ser ut som ett halvvisset löv just nu i grönt och gult med bruna fläckar.På lite hålll ser det ut precis som ett blad med hål i. Den är faktiskt svår att hitta trots att den är så stor och att jag är van att leta efter insekter. Mönstret förvillar rejält!

Håll tummarna att jag får ungar på dem så småningom - och att de inte låter för mycket. Jag har terrarierummet intill sovrummet, så är den höglgudd blir det problem.


63
4
Majvor:

min första tanke är OOOUSH!! men förstår att du tycker den är frantastisk för den var faktiskt lite fin om man inte tittar den i ansiktet :D


356
177
krypet:

Ja Majvor, vilka djur som är fina är nog en vanesak. Jag gillar dina ormar, men de flesta gör kanske inte det?

Det jag uppskattar mest med insekter är nog att de kan vara så väldigt olika! Detta är min första vuxna katydid, de brukar kallas så. Därför är jag nog lite extra glad i den - det är ju inget som liknar mina andra djur jättemycket.


270
80
Mjos:

...och nu har jag dina bäbisar! Jag är SÅ glad och så söta är de! Nu ska de få det största av de minsta terrarierna 30*30*40 och sen nu ikväll ska jag smyga in till grannen och klippa lite i hennes Liguster-häck :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild