Horngroda - C.cranwelli

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

382
36
MariBarita:

Jag var på Tropikhuset i Malmö nu i veckan och blev grymt nyfiken på dessa grodor.

Jag har lite frågor om dem så jag hoppas att det finns nån därute som sitter på lite info och vill dela med sig  :D

 

Är C.cranwelli en Pacman ?

Om jag köper en liten unge hur ska jag lägga upp kosten, dvs hur mkt och ofta.

Hur varierar man födan bäst? typ 1 pinkie i veckan och resten daggmask, gräshoppor eller vad?

Ska man kalka maten vid varje tillfälle när de är unga? Utan D3 eller med? Ska de även ha multivitamin vid varje matning?

Jag har en luftfuktighet på 60-70%, räcker det?

 

Tack på förhand  :D


382
36
MariBarita:

Har fått svar i ett annat forum nu :D

"

Yes a Ceratophrys cranwelli is a Pacman Frog. They are the most common in the pet trade and fairly easy to care for. 

60% to 70% is ok, but you will want to try to maintaine 80% as it is more ideal. 60% is a little too low, but is ok occationally. You will also need to maintaine 80°F to 83°F during the day and 76°F to 79°F at night, but at night it is better to hover around 78°F if possible. They need a 12 hour day/night cycle too so be sure to have 12 hours or day and 12 hours of night.

As for feeding you can feed a juvinile daily if you like or every other day. You'll want to dust with a calcium powder that contains D3 every other feeding and be sure to dust lightly. These are nocturnal frogs so you will want to feed them either really early in the morning before the sun comes out or right as the frog begins to emerge from it's burrow.

Multivitamin powder once a week, but not at the same time in the same feeding as the calcium powder. Be sure that the multivitamin as Vitamin A converted into Beta-Carotene to prevent Vitamin A toxicity which can happen easily. Offer as much food as your frog will eat in 15 minutes to start with. Do not use Mealworms or Superworms because their chitin is indigestable and can cause an impaction(intestinal blockage) which can cause death. Earthworms, crickets, and Dubia Roaches are best for a staple diet. Mice should only be fed to your frog once a month and not offered until your frog reaches 2.5" SVL(Snout to Vent Length) and when offered they should be prekilled rodents. Only use pinky mice or fuzzies nothing larger for safety reasons.

Another good source 

"


366
156
Linus:

Mata inte med möss över huvud taget! Detta är en bekräftad orsak till blindhet hos pacman. Om man vill komma åt den "fettboost" som mössen ger är det bättre att mata med daggmask. 

Pacman är lite svårt som populärnamn eftersom det innefattar två arter, har jag för mig. Dels Ceratophrys cranwelli, men också Ceratophrys ornata (dock syftar man oftast på cranwelli - men inte alltid).

 


382
36
MariBarita:

Enligt whitney05.hubpages.com/hub/pac-man-frog-health

Så blir de blinda om de har möss som huvudföda.

Min kommer att ha daggmask kackerlackor, syrsor  och flugor som basföda, Pinky ca 1gång 1-2 månaden ..eftersom de äter sådant i det vilda


366
156
Linus:

Men varför ge mat som inte tillför något positivt utan som snarare i längden kan skada djuret?

Att endast ha argumentet "de äter det i naturen" är inte fungerande anser jag, eftersom dessa grodor är bland de absolut främsta opportunistiska djur jag vet om. De försöker äta vad som än rör sig framför dem. Grodorna vet inte själva vad som är bäst för dem.


1228
464
leedragon:

undrar samma sak när folk dricker alkohol 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ska man gå efter vad som står på sidan, så är det en fettrik kost som gör att de blir blinda. Så att mata med möss någon gång ibland borde ju inte vara några problem. Det som det skulle tillföra positivt är att man får variation i kosten och kan användas ifall de är alldeles för undernärda, men gäller självklart att vara varsam så att djuret inte får i sig för mycket fett. 

Så vill du ge den möss, ge den sällan. 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

skulle vilja se hur det går till när dom äter pinky i naturen


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Just pinkies är väl kanske inget de stöter på så ofta, haha :)
Det är förmodlingen inte jättevanligt att de äter gnagare som små juveniler utan något de kan lyckas få i sig när de är större.

De har säkert väldigt varierad kost, då de som linkmeister påpekar, försöker äta allt som rör sig framför dem.


382
36
MariBarita:

Jag har beställt lite böcker nu 

Horned Frogs 
Horned Frog Care 
The Horned Frog Family and African

 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild