Agalychnis callidryas Svenskt namn: Rödögd Trädgroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

278
47
Boboo:
hejsan

mjölmask och sofobas larver onyttigt för dessa grodor?

banan flugor kan de ätas av dessa grodor?

mvh

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ja, det är inte nyttigt att enbart mata med mjölmask och zophobas.

Bananflugor fungerar till juveniler men kommer vara alldeles för små för en fullvuxen rödögd trädgroda.

278
47
Boboo:

Tack:)

278
47
Boboo:

Anders, Hur är det med belysning, har man ett välinrett terrarium med mkt växter skulle jag själv alltid köra vit ljus (dags ljus) samt lilla ljus (uv) nästan oavsett art och djur.

vad behöver en löv groda enligt vetskap?

mvh

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Grodorna är nattaktiva och kräver inget mer ljus än det som behövs för att simulerar dag/natt.
Det finns ingen anledning till UVB i ett callidryas-terrarie enligt mig, utan det kan snarare stjälpa än hjälpa. 

214
333
MartinJ:
Tänkte bara instämma med vad Anders skriver. För grodornas skull krävs inte mycket annat ljus än en dygnsrytm. Däremot mår givetvis växterna bra att ordentligt ljus, något man gärna strävar efter så växterna lever och frodas (och därmed skapar ett bra terrarium). Vad gäller bannaflugor tycker jag även där precis som Anders; till nyuppstigna kan det vara bra med stora bananflugor, även fast de äter dubianymfer väldigt tidigt. Jag tycker de båda fodren kompleterar varandra bra medan grodorna fortfarande är unga. När de är vuxna är flugorna på tok för små

278
47
Boboo:
tack:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild