Frågor om terrarie byggen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

67
2
jens:

tja

 

 

jag tänkte bygga 2 st terrarium som ja kan stapla på varann längden ska ca va 170cm, djup 60cm, höjd 60cm

och kanske ett skåp under om de får plats 

ett terrarie ska vara till en skäggagam herre 

och de andra ska vara till 2 honor 

 

tänkte bygga de så ja kan montera ner de om de behövs 

 

men nu till frågerna 

 

jag skulle behöva tips på all matrial ja behöver 

kemikalier (färg)(fukt)

virke

verktyg

osv

 

väldigt tacksam för svar 

skicka gärna in ritningar ska försöka börja med bygget snarast 


309
239
Gogs:

OSB skivor, reglar, glas till rutorna, glaslister, nät för ventialation <--- det där är väl typ vad du behöver för själva burken förutom skrov o lim då..

Giftfri lack/färg (fråga i färghandeln), sen kan det ju vara trevligt att bygga bergsbakgrund åt den så fogskum kan vara trevligt att bygga med då det inte blir så tungt sen smetar du på några lager cement/gips/spackel eller nåt på det och på med färg o lack så det håller sig...


1662
779
fluffis:

Kul att du ska bygga eget!

Har du kollat runt ordentligt på hur andra har gjort? Jag länkar till min tråd där jag visar hur jag har byggt, terrariedjur.se/?page=forum&thread=82. Jag antar att du behöver UV-ljus och det har inte jag i mina. På majsorm.nu finns ett terrariebygge med ljusramper och ställning, majsorm.nu/terrarier.html. Att kolla på hur andra har gjort brukar ge inspiration så börja med det. Det finns miljoner terrariebyggen därute :)


1662
779
fluffis:

Förresten jag tycker 60 cm är ett bra djup eftersom det går genom dörröppningar och man brukar slippa montera ner det då. Sen har jag inte koll på hur stora skäggagamer blir och vilken storlek de behöver men det hoppas jag att du har :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

kolla runt lite på andras byggen, hur dom har gjort och deras lösningar tex om du vill bygga en hylla eller liknande osv finns riktigt mycket olika lösningar och alla tycke olika om matrial osv.

Men att hålla färg och lack giftfritt är väl självklart, du skulle kunna lacka med epotex som är ett akvarielack som är garanterat giftfritt när det har härdat, men det får en väldigt bland yta som kanske inte passar så bra in i öken miljö, så det du kan göra då är ju att slänga på lite sand eller nått.

Eller så skiter du i att lacka efter som du ska ha en öken miljö och inte blöta ner så mycket finns folk som gjort så men risken finns väl att osb skivorna tar skada då.

Ett tipps är ju att färga bruket direkt istället för att måla det sen om du ska bygga bakgrund blir ganska mycket snyggare då eller kan du ju måla sen om du känner dig duktig med penseln men personligen så tycker jag att det brukar kunna se lite tattigt ut 


67
2
jens:

Nu har ja lite o gå på iallafall :) 

jag tänkte göra egen bakgrunt som sträcker sig ut på väggarna  med grotta o lite annat skoj 

 

är de inte lättast att använda sig av frigolit och cement 

så som jar förstått iallafall

 

 

ja jag får väl kolla runt lite o se vad andra har gjort för nå :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

jens jag använde frigolit och det är ett jävla pyssel, sen såg jag byggen med fogskumm som vart riktigt snyggt så nästa bygge blir med fogskumm.

Men lägg på flera lager med bruk så att det inte blir för lite 

 

www.reptisite.se/forum/29-byggtrad/1394-bergsbakgrund-1011395

 

där har du tips för riktigt bra resultat 


67
2
jens:

fluffis: ja dina hemma byggen var ju fina det är något i den stilen ja vill ha :)

 

tenebrosa: okey ja ska klura lite

men med frigolit är de väl bara o klippa som man vill ha de o limma på de ?

man gör bakgrunden direkt i terrariumet när de inte är helt klart?

så man får in de ?


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

det är lättast att skrapa frigoliten med en kniv, och det blir miljontals med små frigolitkulor precis överallt, och du kan ju pröva bygga den utanför jag byggde i och det gör dom flesta vad jag vet men som sagt det finns väl inga regler direkt, men vore ju drygt om det vart fel och den inte skulle passa sen :p och det är inte direkt nått du gör på en kväll det tar tid att få ett bra resultat 


67
2
jens:

jag tror ja gör så att väggarna är klara o sätta i sen fixar ja med sementen utanför terrariet

det verkar ju lättast :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild