Transporter av djur till Umeå & Luleå - Rätt/Fel/Hur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
57
TrumPeter:
Har fått förfrågningar på att sälja Grekisk sköldpadda (djuren har naturligtvis CITES-papper och uppfödarbevis) så långt norröver som Umeå och Luleå...

1: Vad är den allmänna åsikten om att hålla dessa djur så långt norröver... är det "ansvarigt" att sälja dessa dit med tanke på klimat etc?!

2: Om det är OK att sälja djur dit... hur löser man transport om nu inte köparen kan fixa det själv - det är ju en bit från Blekinge?!

Tacksam för synpunkter och förslag!

mvh / TrumPeter

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Vi har ett gäng olika mässor i Sverige (och även utomlands), det kanske går att lösa transporten genom att låta sköldpaddan åka med någon Umeå/Luleå-bo som varit på mässa längre ner i landet?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jadå, det kanske ställer lite ökade krav på belysning jämfört med här nere där de kan vara ute en längre tid men alla har inte möjlighet att ha dem ute oavsett var de bor.

Som Anders säger så brukar det gå att lösa via mässor. Massor av folk som passerar förbi till Hamm tex.
Ett gäng norrlänningar brukar titta nerom till SDS-mässa.
Som posten men billigare och med kunskap om reptiler.


214
333
MartinJ:
TrumPeter skrev:
Har fått förfrågningar på att sälja Grekisk sköldpadda (djuren har naturligtvis CITES-papper och uppfödarbevis) så långt norröver som Umeå och Luleå...

1: Vad är den allmänna åsikten om att hålla dessa djur så långt norröver... är det "ansvarigt" att sälja dessa dit med tanke på klimat etc?!mvh / TrumPeter


Nu är jag inte insatt i sköldpaddsbranschen, men för mig personligen låter det befängt att inte sälja till en viss del av landet bara för att det just är en viss del av landet. Ansvaret att skapa adekvata terrarium/inhängader är fortfarande detsamma, även om det kanske krävs mer på vissa ställen än andra.

Bara för att röra om i grytan skulle man kunna vända på det: Är det ansvarigt att hålla dessa djur så pass långt söderut, där risken för överlevnad i naturen är större?



593
551
Redfoot:
Personligen skulle jag aldrig sälja till köpare jag aldrig sett eller träffat. Att de sedan bor i Norrland gör ju inte saken bättre, som du skriver Peter så har den delen av landet ett annat klimat och framförallt ett annat ljus.
Jag tror att i bland måste det nog tyvärr bli så att uppfödare måste säga nej eftersom vissa djur inte går att hålla på ett ändamålsriktigt sätt vad gäller ljus eller klimat. 
/R

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Håller med MartinJ definitivt! Låter ju väldigt udda att vägra en köpare att handla djur man själv säljer med anledning av vart i landet denne bor, alla gör självklart som dom vill men skulle aldrig komma på fråga för mig! :) 

Däremot finns andra anledningar till varför jag skulle kunna neka ett köp till vissa individer, men geografisk position i Sverige är inte ett av dom :) Jag hade förstått om djuren skulle hållas utomhus men givetvis är det inte fråga om nåt sånt heller. 

Köparen får hoppas på växthuseffekten om det ska bli något husdjur kanske ;) 

Ska tillägga att jag inte heller är insatt i just sköldpaddor, jag pratar mer allmänt om köp & sälj av terrariedjur oavsett art. 

Ska man köpa någonting löser man transporten själv tycker jag, om inte köparen kan ordna det enkelt exempelvis om man har vägarna förbi köparen eller om någon bekant åker sträckan men annars tycker jag man som köpare har ett ansvar för transporten hem :) Det är såklart lite ge och ta där mellan säljare och köpare. Går oftast att komma överens om något om man pratar med varandra. 


32
57
TrumPeter:

Tack för era synpunkter och råd! :-)

Min avsikt är absolut INTE att vägra sälja norröver - jag har bara inte fört talas om sköldpaddor så långt upp i landet, därför vill jag gärna veta vad andra kunniga människor anser och tror är bra för djuren!

 

Jag har alltså erbjudit personerna i fråga att få köpa djur!

 

Vad det gäller den andra delen... transport...

 

Självklart anser jag att det åligger KÖPAREN att fixa transporten, själv har jag genom åren farit runt till såväl Sthlm och Motala som Uddevalla samt runt i kring här nere i södern för att få bra/fina djur till mig själv!

 

Kan jag dock bistå och därmed underlätta för såväl köpare som mig själv så har jag givetvis inget mot det!

 

SLUTLIGEN: Oavsett vem som köper djur förutsätter (och informerar) jag så att djuren kommer till goda hem - det är LIV vi handskas med!

 

mvh / Peter


2048
773
psyjoh:
Redfoot skrev:
Personligen skulle jag aldrig sälja till köpare jag aldrig sett eller träffat. Att de sedan bor i Norrland gör ju inte saken bättre, som du skriver Peter så har den delen av landet ett annat klimat och framförallt ett annat ljus.
Jag tror att i bland måste det nog tyvärr bli så att uppfödare måste säga nej eftersom vissa djur inte går att hålla på ett ändamålsriktigt sätt vad gäller ljus eller klimat. 
/R

Hur menar du då?
Klimatet i inhängnaden/tterrariet bör ju bli detsamma om man använder likadana värmekällor eller belysning. Om ni syftar på att man ej kan ha dem utomhus lika mycket som hos oss här som bor i ssödra delen av landet så borde väl det inte spela ngn roll?
Jag har ingen trädgård men har ändå lyckats ha sköldpaddor hemma...

593
551
Redfoot:
Jag menar så här,
jag tänker mer på djuret än mitt eget ego. Naturligtvis har det betydelse ifall djuren kan gå ute eller inte och naturligtvis har det betydelse hur mycket av naturligt uvljus det kan få eller inte. Att du lyckats ha sköldpaddor hemma betyder ju inte att de mår bra, (även om jag inte tror att du vill djuren illa) så det är inget angrepp. 
Personligen skulle jag aldrig köpa en polarhund eftersom jag bor i Malmö eftersom det inte skulle kännas rätt mot hunden enligt mig. 
/R

2048
773
psyjoh:
Redfoot skrev:
Jag menar så här,
jag tänker mer på djuret än mitt eget ego. Naturligtvis har det betydelse ifall djuren kan gå ute eller inte och naturligtvis har det betydelse hur mycket av naturligt uvljus det kan få eller inte. Att du lyckats ha sköldpaddor hemma betyder ju inte att de mår bra, (även om jag inte tror att du vill djuren illa) så det är inget angrepp. 
Personligen skulle jag aldrig köpa en polarhund eftersom jag bor i Malmö eftersom det inte skulle kännas rätt mot hunden enligt mig. 
/R

Jo de flesta djuren mår ju så klart bäst av att vara ute och i så naturligt klimat som möjligt. Min undran är dock ifall det artificiella ljus som finns är så pass dåligt så sköldpaddor inte klarar att gå inne året om?


Vill tillägga att när jag hade min grekiska så var han ute 2 månader om året. I vår stuga. Men när vi var hemma så var han inne. Detta var när jag bodde hemma så 20 År sedan ungefär. På den tiden fanns det ju inte sån belysning som ffinns idag. Han lever fortfarande och bor hos min mors granne. Mår bra och har det hur fint som helst. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild