Stor terrariemöbel i nya huset.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

378
340
Silvetaz:
Vi har nu nått slutet på byggtråden!

Terrariet är klart, ormen har flyttat in, och allt är frid och fröjd :)

Vid tillfälle ska självklart fler växter inköpas, primärt oliika typer av Philodendron, gärna snabbväxande, kommer även försöka mig på lite olika luftplantor, eventuellt någon orkidee och bromelia. Vi får se vad som överlever ormen så att säga.



Såklart lite småfix kvar, till exempel skall en lucka byggas för hålet vid regnpumpen, ska även toucha upp en smula på utsidan med vit färg där det behövs.

Nu i efterhand ångrar jag att inte förberedde för eventuell  luftfuktare, primärt för effektens skulle, saknar även månbelysning men det bör gå att ordna med en till genomföring trots att terrariet är igång om jag känner det behovet senare.

Tagit galet lång tid, men jag är väldigt nöjd med resultatet.






5097
3870
Tropfrog:
Fasiken vad fint! ingen kommer att se hur lång tid det tagit, bara hur bra det blev. Detsama gäller växterna. Du säger att du vill ha snabbväxande arter. Jo, det kan nog stämma på de flesta otåliga, men det är inte du, eller?? Vad skall du göra när du har alldeles för mycket snabbväxande växter och de fortsätter att växa?

Måste bara tipsa om grönväxtriket. Där hittar du nog en del spännande växter till din fina burk.

MVH
Magnus

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
Fasiken vad fint! ingen kommer att se hur lång tid det tagit, bara hur bra det blev. Detsama gäller växterna. Du säger att du vill ha snabbväxande arter. Jo, det kan nog stämma på de flesta otåliga, men det är inte du, eller?? Vad skall du göra när du har alldeles för mycket snabbväxande växter och de fortsätter att växa?

Måste bara tipsa om grönväxtriket. Där hittar du nog en del spännande växter till din fina burk.

MVH
Magnus



Att jag vill ha en hel del snabbväxande arter handlar primärt om att jag behöver arter som dels kan repa sig fort, men som också kan växa ikapp en orm som ligger sönder delar av dem etc. Om det växer på för fort så rensar jag, det är inga problem. Terrariet är ju en smula större än tex en grodburk, så potentialen för tillväxt utan att det blir för mycket är samtidigt större så att säga.

Det jag är ute efter är faktiskt halvt övervuxet, Vart inspirerad av kolmårdens tropikarium tycker det är ganska snyggt med bitvis en vägg av grönska.

378
340
Silvetaz:
Planterat in två stycken Asplenium Antiquum nu utöver den monstera deliciosa jag hade sen start.

Så de växter som nu bor i terrariet är då

1x Monstera Deliciosa - Stormtrivs hittils.
2x Asplenium Antiquum - Verkar också trivas efter 3-4 dagar (ser mer levande ut nu än när de köptes)
3x Epipremnum Aurem
1x Schefflera arboricola - Nyfiken på hur denna kan må under terrariebelysning.

Jag letar även sporadiskt efter 
Philodendron bipinnatifidum samt Philodendron erubescens

Utöver det ett gäng luftplantor att fästa runtonkring terrariet :)

16
6
Gnukorv:

Fasiken vad bra det blev!

Hatten av....


378
340
Silvetaz:
Gnukorv skrev:
Fasiken vad bra det blev!

Hatten av....



Tack så hjärtligt :)

16
6
Gnukorv:

Känner igen mig så mkt i att det tar tid och familjeliv med barn o jobb äter upp tiden. Inte dåligt på ngt sätt men det gör att hobby med tidplan är svårt =)

Hur artar sig ditt bygge nu när det gått en tid? Växer det enl. plan? Har funderat lite hur stora krukor jag ska infoga i min bakgrund då jag tänkte att du använt ganska små som det ser ut?

Undrar lite hur du blandade Heydi Xpress med pigment och Heydi KZ? Vilka blandningsförhållande och vilken slags pigment?

Mvh Jocke


Medlem i SkHF
973
1090
NellyNiklas:
Mycket tjusigt! Hatten av! Flertalet praktiska tips i denna tråd som jag personligen kommer annama i framtida projekt.

Bra jobbat!

Mvh
Niklas

378
340
Silvetaz:
Gnukorv skrev:
Känner igen mig så mkt i att det tar tid och familjeliv med barn o jobb äter upp tiden. Inte dåligt på ngt sätt men det gör att hobby med tidplan är svårt =)

Hur artar sig ditt bygge nu när det gått en tid? Växer det enl. plan? Har funderat lite hur stora krukor jag ska infoga i min bakgrund då jag tänkte att du använt ganska små som det ser ut?

Undrar lite hur du blandade Heydi Xpress med pigment och Heydi KZ? Vilka blandningsförhållande och vilken slags pigment?

Mvh Jocke



Goddagens, jo det går upp och ner, vissa av växterna trivs riktigt bra och växer på i god takt, Monsteran tex och även gullrankorna, även om jag önskat att de skulle växa ännu fortare. De växter jag ville ha i bakgrunden kräver generellt inte så stora krukar, utan de större växterna får placeras i jorden enbart är tanken. Det största problemet för alla växter är som förväntat ormarna själva, de är inte precis gentle giants haha.

Gällande bakgrunden så använde jag aldrig Heydi Express i slutändan utan enbart HEydi K11 blandat med Heydi KZ enligt instruktion, i snitt hade jag i 4% pigment per cementvikt och jag blandade hejvilt i batcharna, mest svart men även terrakotta, gult, rött etc. För att få fram slutresultatet vilket gjorde den största effekten så blandade jag sonika pigment med kranvatten i såna blomstersprayflaskor sen sprayade jag på bakgrunden med olika spridningsvinkel på munstyckena. Sist blandade jag vitt pigment med vatten i burk, använde mig av en pensel som jag doppade och sen till stor del torkade av på ett papper innan jag highlightade bakgrunden.

Just nu håller jag på att torrlägga dammen tyvärr då den läcker ut i jorddelen trots att jag tyckte mig vara nogrann. Har köpt hem Epotex som jag ska lacka damm och vattenfallsdel med nu så ormarna får flytta till ett mindre terrarium en stund medan detta härdar.

NellyNiklas skrev:
Mycket tjusigt! Hatten av! Flertalet praktiska tips i denna tråd som jag personligen kommer annama i framtida projekt.

Bra jobbat!

Mvh
Niklas


TAck så mycket :) Ja det var ett extremt kul bygge och jag kommer bygga framtida bakgrunder och kar i samma stil och process, det blev över förvä'nntan och har hållt väldigt bra, däremot vill jag prova på att blanda så som jag gjort med tekniker som ofta används för till exempel pilgift osv för att få fram flertalet texturer och utseende i samma burk. DEt blir nog inte förrän om några år dock.

Köpte båt i våras vilken har visat sig vara ett svart hål i form av kostnader och tid...

378
340
Silvetaz:
Länge sedan uppdatering nu.

Har sedan starten varit tvungen att stänga av vattenfall och damm då vatten obönhörligen letade sig ut i landdelen och skapade någon form av träsk. Inte helt optimalt då jag behövde tömma avrinningen 2 gånger om dagen samt fylla dammen lika många gånger.

Torrlade hela skiten och nu äntligen är två lager epotex akvarielack påfört. Dammen bör nu vara helt tät med andra ord. 
Under tiden har ormarna fått på annan plats.

En komisk anekdot från efter att lacken påförts. Dammen har nu blivit en gråsuggefälla, de små liven vallfärdar dit på natten så jag måste dagligen rädda ett hundratal känns det som. Gissningen är att de ser blänket från lacken och tror att det är vatten eller mat eller något sådant. För så här många behövde jag inte rädda från när där var vatten i.

Vidare har jag försökt att introducera en mängd olika växter med olika resultat.
Paraplyaralia tyckte inte om det och dog ganska omgående. En bananplanta verkade funka utmärkt i 2-3 veckor för att sedan mosas fullständigt av en orm och sen inte återhämta sig. Nu har jag planterat in någon form storblad växt som jag tyvärr glömt namnet på. Den verkar dock ta sig igen efter att först vissnat ner helt.

När dammen åter är igång ska jag försöka hitta några rejäla philodendron arter samt Ficus pumila att introducera. Vill även prova på några luftplantor, men eftersom ormarna är allt annat än snälla så behöver jag några tåliga rackare såklart. Tips på detta mottages gärna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild