Rutpyton kissar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
18
Davgust:
Hallå, jag har en rutpyton på ca 1,5 år och när jag hanterar honom slutar det alltid med att han tillslut kissar på mig. Brukar gå bra att hantera han ett tag men sen kommer det alltid kiss, han har väldigt hett temperament och biter mot mig vid hantering. Tänkte se om någon vet vad detta beror på och om det är normalt beteende hos dessa ormar?

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Det är en försvarsmekanism och betyder låt mig vara! :) 

Det är inte helt ovanligt hos ormar att dom tömmer tarmen vid hantering.


72
15
Linnea:
:) När de är stressade brukar de tömma blåsan. En annan sak, om de nyligen ätit/druckit men inte lämnat något efter sig och man hanterar dem innan de gjort detta, så är det inte så konstigt att det kommer ut at sig själv när de börjar röra på sig. 

54
18
Davgust:
Jonas_ skrev:
Det är en försvarsmekanism och betyder låt mig vara! :) 

Det är inte helt ovanligt hos ormar att dom tömmer tarmen vid hantering.


Var som jag misstänkte då, det funkar bra för den lukten är verkligen hemsk haha :) 
Borde jag låta han växa till sig lite innan jag tränar hantering eller kommer detta beteende finnas kvar hela tiden?

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Davgust skrev:

Var som jag misstänkte då, det funkar bra för den lukten är verkligen hemsk haha :) 
Borde jag låta han växa till sig lite innan jag tränar hantering eller kommer detta beteende finnas kvar hela tiden?


Det är omöjligt att svara på om just din individ kommer ha kvar beteendet om några år eller inte, jag har både ormar som betydligt lugnat ner sig med åldern och ormar som absolut inte lugnat ner sig utan snarare tvärtom :) 

Många ormar lugnar ner sig med åldern utan hantering, jag kan egentligen inte rekomendera att man "hanterar bort problemet" då jag själv inte hanterar mina ormar i det syftet :) 

Finns ormar jag tar ut någon enstaka gång om året men som ändå är betydligt lugnare än ormar som tas ut oftare än det så är ingen garanti att betendeet försvinner trots att den vänjer sig vid mänsklig kontakt. Hoppas du förstår vad jag menar :) 

Personligen tycker jag det är roligt med lite humör på djuren, önskar jag hade fler såna individer! Men som sagt många ormar lugnar ner sig utan hantering och kontakt med människor ändå i takt med att dom växer. 


54
18
Davgust:
Jonas_ skrev:


 

Det är omöjligt att svara på om just din individ kommer ha kvar beteendet om några år eller inte, jag har både ormar som betydligt lugnat ner sig med åldern och ormar som absolut inte lugnat ner sig utan snarare tvärtom :) 

Många ormar lugnar ner sig med åldern utan hantering, jag kan egentligen inte rekomendera att man "hanterar bort problemet" då jag själv inte hanterar mina ormar i det syftet :) 

Finns ormar jag tar ut någon enstaka gång om året men som ändå är betydligt lugnare än ormar som tas ut oftare än det så är ingen garanti att betendeet försvinner trots att den vänjer sig vid mänsklig kontakt. Hoppas du förstår vad jag menar :) 

Personligen tycker jag det är roligt med lite humör på djuren, önskar jag hade fler såna individer! Men som sagt många ormar lugnar ner sig utan hantering och kontakt med människor ändå i takt med att dom växer. 


Självklart är det roligt med humör på djuren, det ger dom en helt annan charm! :) Får se ifall det lugnar sig lite med åren helt enkelt iomed att han blir större! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild