Bästa budgetkameran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Lovet skrev:

Då måste man ju lära sig redigera också ;) är det enklast att fixa dom i dator(vilket program isf) eller i nån app på plattan? 

Behöver inte vara några värre redigeringar. Gör jättemycket att ljusa upp en bild, ändra kontraster osv. Finns bilder jag tog runt 2008 jag svär över att jag inte fotograferade i jpg då dessa hade gått att rädda med vad jag kan idag.
Jag kör Photoshop, men i en del kameror kan man redigera direkt i. Huruvida det fungerar på en surfplatta vågar jag inte svara på.

66
9
Panosz:
Tjena alla, har villat ha en systemkamera nu på länge (morsan också) .. Har kollat in den hära canon eos 750D/760D är det nån som har nån erfarenhet av dom är det nått att ha ?

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Panosz skrev:
Tjena alla, har villat ha en systemkamera nu på länge (morsan också) .. Har kollat in den hära canon eos 750D/760D är det nån som har nån erfarenhet av dom är det nått att ha ?

Vad ska du ha den till? Läser du tidigare inlägg påpekar jag att dagens kameror är bra vad du än köper om du inte ska ha den till något specifikt. Ska du exempelvis fotografera sport kanske många bilder per sekund är att föredra, medan en videofunktion kanske är viktig om du vill kunna filma med kameran.

Objektiven är i regel viktigare än kamerahuset.

66
9
Panosz:
HappyLucky skrev:

Vad ska du ha den till? Läser du tidigare inlägg påpekar jag att dagens kameror är bra vad du än köper om du inte ska ha den till något specifikt. Ska du exempelvis fotografera sport kanske många bilder per sekund är att föredra, medan en videofunktion kanske är viktig om du vill kunna filma med kameran.

Objektiven är i regel viktigare än kamerahuset.


Hm bra fråga,allt möjligt så man slipper ta med mobilen och få bättre bild/video med systemkameran..Jora det har jag gjort :), vill dock kunna filma också med kameran, då den inte kommer användas till bara att ta bilder på djuren 

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Panosz skrev:


Hm bra fråga,allt möjligt så man slipper ta med mobilen och få bättre bild/video med systemkameran..Jora det har jag gjort :), vill dock kunna filma också med kameran, då den inte kommer användas till bara att ta bilder på djuren 

Tyvärr är inte Canon mitt område alls. Men gå till en butik som säljer kameror och be att få testa. Det gör jättemycket hur menyerna ser ut och självklart ska den ligga bra i handen också.

66
9
Panosz:
HappyLucky skrev:

Tyvärr är inte Canon mitt område alls. Men gå till en butik som säljer kameror och be att få testa. Det gör jättemycket hur menyerna ser ut och självklart ska den ligga bra i handen också.



Japp får ta och göra det :) tack tack

Medlem i SHF
274
341
Jubari:


En av de första bilden jag tog, körde på i autoläge. Fy satan vad svårt de är! Inte helt nöjd med bilden men är ju nybörjare som sagt haha

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Jubari skrev:


En av de första bilden jag tog, körde på i autoläge. Fy satan vad svårt de är! Inte helt nöjd med bilden men är ju nybörjare som sagt haha

Ser ju bra ut. Något gulstick, men det är lätt fixat. :) Tar ett tag innan man lär sig, men när man väl kan är det hur kul som helst!

PMa gärna om någon är intresserad av lite tips och tricks eller vill ha nyttiga länkar hur man lär sig att fotografera manuellt.

8
2
Inger78:
Jubari skrev:


En av de första bilden jag tog, körde på i autoläge. Fy satan vad svårt de är! Inte helt nöjd med bilden men är ju nybörjare som sagt haha


Du kommer bara bli bättre :)
Ju mer bilder du tar kommer du lära dig om fokus och sådant. Du gör säkert det redan men ta bilder utomhus för att lära dig fånga ljus och mörker. Ta bilder i olika miljöer kommer du få mer erfarenheter att ta bra bilder. Kan hjälpa dig i framtiden också vem vet ;)

71
98
gnagethazze:
Jag har fotograferat i över 35 år och djur har varit mitt absoluta favorit motiv. Jag har bland annat haft en bild med i en av nordens största fototidning och fått pris för det. Att fota djur betyder att man som fotograf får vara den som följer och förutser,  det går inte att styra ett djur på samma sätt som en människa. Tålamod är en dygd och ofta nått som till slut betalar sig, ta mycket bilder för att få till den där perfekta är nått man får räkna med. Och övning ger färdighet jag lovar.

Kör på systemkamera, behöver inte vara den mest avancerade men försök skaffa en så bra glugg (objektiv) du har råd med. Det är oftast den det hänger på även om det inte är det hela. Jag själv har kört i många år på en fullformatare men det är ej nödvändigt. Kan du skaffa ett macro objektiv så gör det. Dels kan du komma nära för att få med detaljer men även ett bra alternativ för fina porträtt. Ju ljusstarkare glugg desto bättre.

Gå nära motivet och få ögat skarpt, fånga detaljer det blir oftast väldigt häftigt med reptiler. Försök fota i RAW det blir bäst resultat men kräver redigering. Och försök inte ha djuret i centrum av bilden utan lite på sidan om, lättare för betraktaren.

Jag har en hel del års erfarenhet och delar gärna med mig. En sak jag upptäckt är att fota just reptiler är inte lika enkelt som övriga djur men fota mycket och plocka ut den finaste bilden, kasta resten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild