Agapadda Skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
77
Gmalmgren:
Hej!
Har en agapadda som fungerar felfritt och verkar förnöjsam med tillvaron. MEN, tänkte fråga om någon här har lite skötselråd & tips liggandes? Man vill veta så mycket som möjligt! =) 

Tack på förhand & take care! =)

2966
1645
Hoggaforfan:
Gmalmgren skrev:
Hej!
Har en agapadda som fungerar felfritt och verkar förnöjsam med tillvaron. MEN, tänkte fråga om någon här har lite skötselråd & tips liggandes? Man vill veta så mycket som möjligt! =) 

Tack på förhand & take care! =)

Anders har agapaddor så han kan nog lite:
www.terrariedjur.se/?page=user&user=anders

Azeam kan vara värt att kolla med, han kan det mesta om groddjur:
www.terrariedjur.se/?page=user&user=azeam



47
77
Gmalmgren:
Hoggaforfan skrev:

Anders har agapaddor så han kan nog lite:
www.terrariedjur.se/?page=user&user=anders

Azeam kan vara värt att kolla med, han kan det mesta om groddjur:
www.terrariedjur.se/?page=user&user=azeam




Perfekt! Konstigt att jag inte hittat själv.. Tack så hjärligt!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ska försöka ta tag i att skriva ett skötselråd när jag har tid. Men det är trevliga paddor.

Något man ska veta är att i princip alla som säljs är farmade (åtminstone vad jag vet) och med tanke på deras storlek så kräver de ganska ordentliga terrarium lagmässigt. Framförallt lokalitet från Surinam blir det en rejäl size på, men det är väl lite av charmen :)


194
165
JoakimLundgren:
anders skrev:
Ska försöka ta tag i att skriva ett skötselråd när jag har tid. Men det är trevliga paddor.

Något man ska veta är att i princip alla som säljs är farmade (åtminstone vad jag vet) och med tanke på deras storlek så kräver de ganska ordentliga terrarium lagmässigt. Framförallt lokalitet från Surinam blir det en rejäl size på, men det är väl lite av charmen :)



Vad är din rekommendation på en lämplig bottenyta för en agapadda?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

JoakimLundgren skrev:


Vad är din rekommendation på en lämplig bottenyta för en agapadda?



Så stort som möjligt ;)
Enligt L80 ska man ha minst 0,5kvm. Jag har 0,8kvm till mina två paddor.
Jag gillar att ha stora terrarier eftersom det ger en mer möjlighet till att inreda och sen kan man se mer av djurets beteende när de har utrymme att röra sig på.


194
165
JoakimLundgren:
anders skrev:



Så stort som möjligt ;)
Enligt L80 ska man ha minst 0,5kvm. Jag har 0,8kvm till mina två paddor.
Jag gillar att ha stora terrarier eftersom det ger en mer möjlighet till att inreda och sen kan man se mer av djurets beteende när de har utrymme att röra sig på.

 

[quote=anders]


Så stort som möjligt ;)
Enligt L80 ska man ha minst 0,5kvm. Jag har 0,8kvm till mina två paddor.
Jag gillar att ha stora terrarier eftersom det ger en mer möjlighet till att inreda och sen kan man se mer av djurets beteende när de har utrymme att röra sig på.

 



som samhällsvetare suger jag på matte :-) vad blir 0,8 kvm då i terrariemått? Typ 120x60x60 känns som en lagom burk, eller är det för litet?



Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
JoakimLundgren skrev:


som samhällsvetare suger jag på matte :-) vad blir 0,8 kvm då i terrariemått? Typ 120x60x60 känns som en lagom burk, eller är det för litet?





120x60cm i bottenyta ger 0,72kvm, så jag det fungerar :)
Vill man räkna ut kvadratmeter så tar man längden gånger djupet (i meter) alltså 1,2 * 0,6 = 0,72

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

JoakimLundgren skrev:


som samhällsvetare suger jag på matte :-) vad blir 0,8 kvm då i terrariemått? Typ 120x60x60 känns som en lagom burk, eller är det för litet?




Den här funktionen är kanonbra tycker jag! 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80


194
165
JoakimLundgren:
Jonas_ skrev:


 

Den här funktionen är kanonbra tycker jag! 

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80



Tack! Den hade jag missat helt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild