Helakvariska groddjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

456
200
isdrake:

Tack för inputen. Gör ett försök med min telefon ändå. Känns som att det lutar mot dvärgklogrodan ändå. Tycker dock det verkar skumt att dom skulle ge sig på mollys. Säker på att det inte var vanliga (alltså inte dvärg)? Av vad jag har läst verkar dvärgarna fungera bra ihop med fisk. Dom ger sig på yngel men inte större fiskar. Det verkar snarare vara tvärt om, att det är grodorna som kan råka illa ut pga fiskarna. Därför ska man bara ha dem ihop med snälla fisksorter. 

Jag har kollat runt en del och tycker denna sidan verkar väldigt vettig. Någon mer kunnig som har lust att kolla på den? Kan man följa dessa skötselråden? Eller har någon tips på annan bra läsning? :)

 

web.comhem.se/~u73609381/


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Dvärgklogrodor är nog de som skulle fungera bäst tillsammans med fiskar vad jag vet. Det viktiga är att du ser till att grodorna får tag på mat. Har man matglada fiskar och foder som ligger vid ytan så kommer fiskarna sno åt sig all mat då grodorna äter av det som sjunker till botten.


382
36
MariBarita:

Snäckor ska du inte ha ihop med grodor...kan tänka mig att skalen blir besvärliga för grodan att smälta..dvärgräkor riskerar att bli mat de också(+ de är väldigt känsliga för Nitrit)

Mollys ska man inte ha i ett kar som är mindre än 70-liter + de vill gärna ha lite salt i vattnet (fast inte bräckt) Jag hade inte rekommenderat att ha salt i vatten som där ska vara grodor i.

 

Matglada fiskar som levandefödare(mollys,Guppy osv) rekommenderas inte..grodan riskerar att dö av svält (den hinner helt enkelt inte med)


382
36
MariBarita:

Ang web.comhem.se/~u73609381/  så håller jag inte med den till 100%,

tex Maten, det näms inte att även grodor ska ha kalk/vitamintillskott.

Att ha mygglarver som basföda är helt fel.

Mygglarver är godis för grodor och fiskar, de innehåller mkt vatten och jättelite näring.

Bottenmaterialet vet jag inte heller om det är så bra i längden,

den borde ha samma effekt som när man har finkornig sand hos leopardgeckos

dvs risk för förstoppning..




456
200
isdrake:

Nu skulle jag förvissa ha guppy och inte molly. Och att pincettmata grodor är nog inget större bekymmer (alltid pincettmatat mina djur). Men riskerar grodorna att fara illa av snäckorna så får jag nog hoppa dem. Förvisso tycker jag grodor är mycket roligare än snäckor men tänkte odla dem som foder. Så nytta får gå före nöje i detta fallet. 

Tack så mycket för hjälpen ändå. Men får nog hålla mig till den ursprungliga planen med guppy, räkor och snäckor. Är det förresten någon som har tips på en lättskött, lättodlad snäcka? Nu när äpplesnäckor blivit olagliga...


382
36
MariBarita:

Skräpsnäckor som kommer med växter är lätta men fula.

Posthornsäckor är lite snyggare och finns i olika färger (de rosa är snyggast)

Vad är det för räkor du ska ha?

De som trivs bäst i vårt(Malmö) vatten är Körsbär/ White Pearl/ blue Pearl osv, de är även bra nybörjarräkor...tänk bara på att alla räkor är jättekänsliga för Nitrit (de dör lätt) Jag hade nog bara startat upp karet med 1 djurart. Köp dropptester för Nitrit och Nitrivec.

Har du haft akvarie innan så att du vet hur du ska starta upp det?

Det är lätt att man köper alla fiskar/räkor när man är nybörjare sen efter några veckor så står man som ett frågetecken när de dör en efter en.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

går väl fortfaradne att köpa äppelsnäckor, fanns iaf på djurmagainet sist jag kollade där? men som sagt  "ohyres snäckor" bara sprutar det ju av när man väl fått dom i akvariet 


1228
464
leedragon:

äppelsnäckor blir olagliga att sälja eller så har de redan blivit det


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

bör inte vara svårt att få tag på iaf, finns nog många privata som har som kan tänka sig att skänka bort några :P


356
177
krypet:

Lite OT

Vet någon varför äppelsnäckor inte får säljas längre?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild