Majsorm spyr

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

94
21
jespercarlssoon:
Hej! Jag har en majsorms hane på ca 1,5 år som för övrigt är helt frisk äter med god aptit men han har spytt upp allt efter 11 dagar ungefär och det  har varit så i 3 månader.

417
249
KANDARBA:
jespercarlssoon skrev:
Hej! Jag har en majsorms hane på ca 1,5 år som för övrigt är helt frisk äter med god aptit men han har spytt upp allt efter 11 dagar ungefär och det  har varit så i 3 månader.


Får han lugn och ro ? 

Jo anledning till frågan är för att ormar i allmänhet kan kräka upp bytet dom har svalt för att bli snabbare för att då kunna fly. Så Känner sig ormen stressad så skulle det kunna vara anledning till att den spyr upp maten. 
Stressad kan ormen känna sig vid mycket hantering. Att det rör sig utanför terrariet konstant och då att ormen inte har någon plats den kan gömma undan sig på och känna sig trygg. 

// Anton 

94
21
jespercarlssoon:
Tar sällan ut honom förutom vid storstädning, han har ett flertal gömställen och plantor på både kalla sidan och varma

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Att ormen spyr efter 11 dagar tycker jag låter väldigt konstigt, ser du att det är en mus/råtta eller vad du matar med när bytet kommer upp efter nästan två veckor? :) 

Hur är värmen till ormen? Äter ormar för stort kan dom spy upp, men brukar gå fortare än 11 dagar. 

Har du haft ormen sen den kläcktes? Har någonting ändrats i utanför eller runt om terrariet sista månaderna? Och vad + hur ofta matar du din orm? Många frågor blir det, jag har säkert fler ;) 


94
21
jespercarlssoon:
Jonas_ skrev:
Att ormen spyr efter 11 dagar tycker jag låter väldigt konstigt, ser du att det är en mus/råtta eller vad du matar med när bytet kommer upp efter nästan två veckor? :) 

Hur är värmen till ormen? Äter ormar för stort kan dom spy upp, men brukar gå fortare än 11 dagar. 

Har du haft ormen sen den kläcktes? Har någonting ändrats i utanför eller runt om terrariet sista månaderna? Och vad + hur ofta matar du din orm? Många frågor blir det, jag har säkert fler ;) 


Tog över den i somras och då hade ägaren matat med ppinkie i 1 år.  Grader vet jag inte men har värme matta,  bytte terrariet till ett större för i september kanske och jag matar honom 2  g i månaden därför att det tar sådan tid för den att ja... spy

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

jespercarlssoon skrev:

Tog över den i somras och då hade ägaren matat med ppinkie i 1 år.  Grader vet jag inte men har värme matta,  bytte terrariet till ett större för i september kanske och jag matar honom 2  g i månaden därför att det tar sådan tid för den att ja... spy


Okej jag förstår :) Jag skulle definitivt rekomenderat att du skaffar en termometer så du har koll på tempen i terrariet, det är väldigt viktigt för ormars hälsa, värme alltså :) 

Får den 2 pinkisar i månaden eller missuppfattar jag dig? :) Ser du vad det är han spyr upp eller är det bara en sörja eller vad jag ska säga? 


94
21
jespercarlssoon:
Jonas_ skrev:


 

Okej jag förstår :) Jag skulle definitivt rekomenderat att du skaffar en termometer så du har koll på tempen i terrariet, det är väldigt viktigt för ormars hälsa, värme alltså :) 

Får den 2 pinkisar i månaden eller missuppfattar jag dig? :) Ser du vad det är han spyr upp eller är det bara en sörja eller vad jag ska säga? 


Han får en fuzzie och det set ut som en sörja med päls och svans

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

jespercarlssoon skrev:

Han får en fuzzie och det set ut som en sörja med päls och svans


Min gissning är att den bor för kallt, men jag kan absolut ha fel :) Men efter 11 dagar bör ormen smält betydligt mer av djuret än att päls, svans osv är synliga. Det är min gissning iaf. 


94
21
jespercarlssoon:
Jonas_ skrev:


 

Min gissning är att den bor för kallt, men jag kan absolut ha fel :) Men efter 11 dagar bör ormen smält betydligt mer av djuret än att päls, svans osv är synliga. Det är min gissning iaf. 


Får skaffa en termostat och höja värmen

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

jespercarlssoon skrev:

Får skaffa en termostat och höja värmen


Börja med en eller flera termometrar och se om värmen behöver höjas :) Kan även vara andra anledningar att ormar spyr upp födan men som sagt jag misstänker att tempen är för låg för att ormen ska kunna smälta maten ordentligt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild