Luftfuktighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ser att du har en osb-burk, var försiktig med luftfuktighet och det materialet :) Det suger åt sig rätt bra och sväller, det blir alltså förstört av fuktig luft :) Ett tips bara.

Vad är det för djur det handlar om? En temperaturskillnad på endast 3 grader mellan kalla och varma sidan tycker jag låter alldeles för liten, dessutom tycker jag 26 grader på den varma platsen är för lite :) Beroende på djur såklart.


67
25
marann13:
Jonas_ skrev:
Ser att du har en osb-burk, var försiktig med luftfuktighet och det materialet :) Det suger åt sig rätt bra och sväller, det blir alltså förstört av fuktig luft :) Ett tips bara.

Vad är det för djur det handlar om? En temperaturskillnad på endast 3 grader mellan kalla och varma sidan tycker jag låter alldeles för liten, dessutom tycker jag 26 grader på den varma platsen är för lite :) Beroende på djur såklart.


Har nu höjt tempen till29 på varna och 25 på kalla har en djungelrut och tack för tipset och hur hög luftfuktigjet  har ni i era burkar min har blivit bäter nu är den på 45%


93
72
RainbowVess:
Mitt terrarium höll fuktigheten dåligt fram tills jag fixade en del med vitmossa och sprayar rejält :) behövs bara uppehålls sprayning efter morgon duschen :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

marann13 skrev:

Har nu höjt tempen till29 på varna och 25 på kalla har en djungelrut och tack för tipset och hur hög luftfuktigjet  har ni i era burkar min har blivit bäter nu är den på 45%



Ja 29 grader låter mycket bättre :) För att åstakomma högre luftfuktighet kan man ta till flera knep. 

Fuktlådor fyllda med exempelvis mossa är kanon, om ormarna vill använda dom såklart :) 

Större eller fler badbaljor i terrariet och in med mer gröna växter + mer bottenmaterial så det håller fukten längre. 

Sålänge man har färskt vatten till sina rutpytons behöver dom inte hållas i terrarier som är konstant blöta, emellanåt får det gärna torka ut någon dag, missförstå mig rätt det är ju inga ökendjur :) Men ligger det mellan 50-70% så är det bra, tycker jag ska jag säga :) 


741
681
Binks:
Själv så tyckte jag att fukten försvann så jävla fort så jag öste in en fullproppad ICA-kasse med naturel torv, blandat med lite löv.
Nu jävlar håller det sig fuktigt länge och temperaturen höjdes lite och vart mer stabil även.

Så mitt tips är att inte snåla med bottenmaterialet utan ösa på utav bara fan och håll den fuktig EJ blöt.

67
25
marann13:
köpte en fogger idag ska se om det blir bra

417
249
KANDARBA:
marann13 skrev:
köpte en fogger idag ska se om det blir bra


Fogger gör en lysande jobb för att höja luftfuktigheten. 

67
25
marann13:
KANDARBA skrev:


Fogger gör en lysande jobb för att höja luftfuktigheten. 

ja jag tänkte vafan den är ju på rea kostade bara 200 på kjell och company

88
72
gebon:
marann13 skrev:

Har nu höjt tempen till29 på varna och 25 på kalla har en djungelrut och tack för tipset och hur hög luftfuktigjet  har ni i era burkar min har blivit bäter nu är den på 45%


Har en rejäl badbalja till min djungel, som ger 40-60% i terrariet beroende på tidpunkt ( lägre när värmelampan är tänd och högre när den är släckt ). Sprayar endast nåra ggr vid öms. 22-23 grader runt baljan, solplatsen 32-33 grader och ca 22 ( värmematta ) i hela nattetid. Sägs att man skall vara lite försiktig med sprayandet när det gäller rutor och låta det torka upp ordentligt mellan sprayningarna, om det nu är den metoden man väljer för att hålla uppe luftfuktigheten.



94
21
jespercarlssoon:
marann13 skrev:

ja jag tänkte vafan den är ju på rea kostade bara 200 på kjell och company

Hej nu kanske jag kommer ifrån ämnet här men var det en rubicson? isåfall vill jag gärna vete om den funkar =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild