Hjälp med stort ödle projekt!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

126
64
Mikachu:

Jag håller på med ett STORT och intressant projekt och crested geckon! Ska samla all info jag kan om dom och göra lite beteende forskning/dokumentation på mina egna geckos i olika situationer och mycket mer! Så det här är bara en del av många i det här projektet.. :)

Oavsett om du har crested gecko hemma eller inte så är det kul/bra om Du svarar!

Först och främt..

1. Hur är crested geckons status i terrarie hobbyn? Är de populära eller inte? Varför har det blivit så tror du?

2. Hur kommer deras framtid inom reptilhobbyn att se ut? Bli för många och ointressanta? Bli nästa stora ''fluga''? Varför?




Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

1. Jag tror de blivit väldigt populära. Anledningen till det är väl förmodligen pga att de verkar vara bland de lugnare trädlevande geckosarna och inte speciellt svåra att sköta. Just p.g.a att de äter CGD, kan säkert många välja dessa framför andra ödlor, då de inte vill hantera insekter så mycket.

2. Risken är att det blir alldeles för många. Leopardgeckos var det ett tag extremt mycket utav (Och är fortfarande rätt mycket). Det viktiga är att de som föder upp håller tillbaka om de märker att marknaden börjar bli mättad istället för att sänka priserna till noll och ingenting.

Men generellt tycker jag det är en väldigt trevlig gecko som är riktigt kul att titta på trots att de är nattaktiva.


126
64
Mikachu:

Ja, lätta att sköta är de verkligen. Har pratat med många som vill ha ett avelspar och få ungar :) Att hålla tillbaka om det blir för mycket, som med Leopardgeckos, tror jag också är ett måste om man inte vill ha dt överflödet!
Har hört på annat håll där jag har ställt de här frågorna att de inte heller tycker att man ska sänka priserna till noll och så :)


164
35
anders890:

Jag har själv börjat intressera mig för crested på senare dagar, tycker helt klart att det är en spännande ödla, snygg och relativt lätt i skötsel..

Jag tror många föredrar Crested för att den ej kräver allt för stort utrymme, lugna i humöret, inga speciella värmekällor och uv-ljus krav, och att den mestadels klarar sig på CGD som huvudsaklig föda, (som Anders nämnde ovan)

Har ej inga själv, men den verkar inte vara speciellt svårt att få tag i, tror att utbudet snart kommer vara större än efterfrågan, hoppas dock att den inte går samma öde till mötes som tex leopardgecko, majsorm osv..

..att det inte blir för "många" av dom på marknaden! 


126
64
Mikachu:

Ja, Anders, har hört väldigt mycket om att folk som avlar, eller har hemma är väldigt rädda för att det ska bli en ''Leopardgecko effekt'' och att de finns överskott.. Vissa tycker redan att det har blivit så :/

Men det är bra att crested geckon förfarande anses som en intressant och rolig gecko att ha :) Även om deras framtid verkar, enligt vad de flesta tror och tänker, kan se ut som majsormens.. :S


164
35
anders890:

Yes absolut, sen kan jag (och säkert många andra) tycka det är sjukt att vissa reptiler i princip ges bort gratis, eller rea's bort till underpriser, endast för att det finns för stort överskott av dom på marknaden..

Men tyvärr är det så det ser ut nu på många håll..


68
9
StaOlog:

Nu har jag inga crested själv (ännu) men tänkte iaf ge dig lite input om vad jag och en vän till mig såg/ser som stora fördelar med dessa små varelser (även om en del nämnts ovan).

De kräver inte speciellt mycket mer värme än det som ges av en vanlig lampa om terrariumet står i normal rumstemperatur och luftfuktigheten klarar sig bra med lite sprayning morgon och kväll. Dessutom behöver de inte UV-ljus då de är nocturnal, även om vanligt ljus verkar vara bra under dagtid för dygnsrytmen. Detta ihop med att de i stort sett skulle kunna matas med enbart CGD, även om man vill låta dem jaga lite insekter då och då, känns nästan lite väl enkelt. De behöver inte heller dvalas eller har några andra udda behov. Att de dessutom ser så oskyldigt näpna ut så att tom min moster tycker de är söta är inget minus. ;o)

Jag kan iofs fattat fel någonstans och blir gärna rättad där.


Jämfört leopardgeckon tycker jag nog att ögonfransen är helt dominerande! Skall väl i så fall vara det att leoparderna är lite mer handvänliga?

 

Min input. Återkommer gärna när jag fått egna erfarenheter även om detta kommer dröja ännu ett tag. =)


126
64
Mikachu:

Okidoki, ja, det är ju väldigt stora fördelar med crested geckon som du nämner StaOlog :)

Tycker själv också att ögonfransgecko dominerar leopardgeckon ;)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tänkte passa på att skriva en nackdel med dem, eftersom de flesta redan har rätt bra koll på fördelarna ;)

Om man avlar på dem, så påverkas inte könen av vilken temperatur äggen ligger i. Hos leopardgeckon t.ex. så använder man ofta hontemperatur för att få fram så många honor som möjligt eftersom man kan ha flera honor i samma terrarium.

När juveniler av ögonfransgeckos säljs, har man alltså ingen aning om vilket kön det kommer bli, utan detta är något man kan se längre fram.

När jag hade ögonfransgeckos, köpte jag en fullvuxen hane, och sedan 3st juveniler från olika uppfödare som enligt dem var könsbestämda som honor. Jag hade inte honorna tillsammans, och det var väl tur det, då det visade sig att två utav dom var hanar.


126
64
Mikachu:

Så sant Anders! Jobbigt att veta deras kön säkert när de är unga.. Oftast så är det osäkert vilket kön dom har tillochmed när dom är halvåret, vissa som är ett helt år har vissa svårt att könsbestämma också! Det är, som du säger, en klar nackdel..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild