Bojkotta Kungsbyn!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

27
14
hatadflicka:
Dettar alltså en bild från kungsbyn i Västerås, deras argument är att dessa djur har hållits tillsammans så pass länge att det inte är farligt...

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Instämmer! Hör av er till dom och framför eran åsikt, samt dela gärna detta till dom ni känner i hobbyn :) 

Det verkar vara oerhört suspekt djurhållning som man också hävdar man har tillstånd för. Den "lagliga" djurparken påstås också ha täta kontakter med veterinär samt en zoolog, varför man har kontakt med alla dessa är oklart för mig då det är tydligt att ingen kan någonting om ormar! :) 

Jag har aldrig varit där på plats ska tilläggas utan endast sett bilder på deras facebooksida. 


2966
1645
Hoggaforfan:
hatadflicka skrev:
Dettar alltså en bild från kungsbyn i Västerås, deras argument är att dessa djur har hållits tillsammans så pass länge att det inte är farligt...

Nja, det verkar ju ha fungerat hittills men vem fasen placerade ihop dem i början?

Jonas_ skrev:
Instämmer! Hör av er till dom och framför eran åsikt, samt dela gärna detta till dom ni känner i hobbyn :) 

Det verkar vara oerhört suspekt djurhållning som man också hävdar man har tillstånd för. Den "lagliga" djurparken påstås också ha täta kontakter med veterinär samt en zoolog, varför man har kontakt med alla dessa är oklart för mig då det är tydligt att ingen kan någonting om ormar! :) 

Jag har aldrig varit där på plats ska tilläggas utan endast sett bilder på deras facebooksida. 


Reptilveterinärer (kommer bara vid behov) verkar ju kunna räknas på ena handens fingrar och zoologer ska minimum titta inom var 6:e månad om jag minns rätt för att vara lagligt. 

Åtminstone kom de från samma område sen om de bor i samma miljö är jag osäker på, det kanske du vet bättre?
Men tydligen var det en väldig blandning där.
Jag är faktiskt lite motvilligt imponerad om ingen orm där har blivit uppäten.

Men sen är folks argument ganska hysteriskt roliga (läste FB-tråden). 
Tyvärr är det nog lagligt sålänge buren har giftormssäkerhet, arternas miljö uppfylls (ser ganska spartanskt ut) och L108 är rätt. 

Hur länge har de funnits?

375
251
Doxster:
Borde man göra en anmälan på det? Isf hur går man till väga?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Doxster skrev:
Borde man göra en anmälan på det? Isf hur går man till väga?


Länsstyrelsen samt jordbruksverk i det aktuella länet är kontaktade, vad som sen händer har jag ingen aning om :) 

Bilden i den här tråden är endast 1 exempel på dålig djurhållning, finns fler på deras sida. Bla. så huserar man inte två fullvuxna Nätpytonhanar ihop om man har lite kunskap om arten :) osv...


57
37
MickeyMike:

Dom verkar ha tvivelaktig kompetens om djuren dom inhyser i största allmänhet. Ett gravt faktafel smög sig in i det här inlägget som dom la upp på Facebook. Inlandstaipanen (Oxyuranus microlepidotus) brukar anses vara världens giftigaste landlevande orm, eller rättare sagt den art som har mest potent gift bland landlevande ormar. Åtminstone fram tills för något år sen när Centralområdestaipanen (Oxyuranus temporalis) upptäcktes. Nu har jag ytterst begränsade kunskaper om gift och är lite osäker hur det är med den frågan, men det kanske någon här har mer kunskaper om och kan besvara vilken art av dom tå nämnda taipanerna som har det mest potenta giftet?

Hur som haver anser jag att en djurpark ska besitta en expertiskunskap utöver det vanliga för djuren dom inhyser och inte förmedla faktiska faktafel när dom kommunicerar med allmänheten. Det ger ett högst oprofessionellt intryck, vilket spär på misstroendet för deras djurhållning i stort.

Att inhysa en nätpyton med en monokelkobra är enbart galet på så många nivåer. Att båda arterna härstammar från sydost asien och att deras utbredningsområde delvist överlappar gör det inte rätt att ha inhysa dom i samma terrarium. Det är lite som att ha lejon och geparder i samma inhängnad. Förr eller senare händer något som inte får hända.

Det är bra att en anmälan har upprättats. Fram till en förändring i deras djurhållning sker kommer åtminstone jag bojkotta Kungsbyn.

2966
1645
Hoggaforfan:
MickeyMike skrev:

Dom verkar ha tvivelaktig kompetens om djuren dom inhyser i största allmänhet. Ett gravt faktafel smög sig in i det här inlägget som dom la upp på Facebook. Inlandstaipanen (Oxyuranus microlepidotus) brukar anses vara världens giftigaste landlevande orm, eller rättare sagt den art som har mest potent gift bland landlevande ormar. Åtminstone fram tills för något år sen när Centralområdestaipanen (Oxyuranus temporalis) upptäcktes. Nu har jag ytterst begränsade kunskaper om gift och är lite osäker hur det är med den frågan, men det kanske någon här har mer kunskaper om och kan besvara vilken art av dom tå nämnda taipanerna som har det mest potenta giftet?

Hur som haver anser jag att en djurpark ska besitta en expertiskunskap utöver det vanliga för djuren dom inhyser och inte förmedla faktiska faktafel när dom kommunicerar med allmänheten. Det ger ett högst oprofessionellt intryck, vilket spär på misstroendet för deras djurhållning i stort.

Att inhysa en nätpyton med en monokelkobra är enbart galet på så många nivåer. Att båda arterna härstammar från sydost asien och att deras utbredningsområde delvist överlappar gör det inte rätt att ha inhysa dom i samma terrarium. Det är lite som att ha lejon och geparder i samma inhängnad. Förr eller senare händer något som inte får hända.

Det är bra att en anmälan har upprättats. Fram till en förändring i deras djurhållning sker kommer åtminstone jag bojkotta Kungsbyn.

Lätt att skriva fel eller missa någon ny forskning även om man jobbar med det. Medans man som privatperson har relativt få djur och oftast inom 1-2 typer av djur (ödlor, grodor, ormar etc) så har tex Exotisk Värld ca 80 arter i utställningen och några till i bakhäng av en mängd olika typer så hänga med i all forskning är omöjligt.
Jag är inte ens säker på om jag ens sett namnet "Centralområdestaipan" (kanske gjort men glömt det i så fall)
Om några år så har det säkert ändrats det med ;-)
Misstag gör vi alla, särskilt på sociala medier. 

Däremot om du kommenterat bilden med denna faktan och de argumenterat emot då hade en idiotförklaring varit på plats för den sakens skull.

*går och googlar Oxyuranus temporalis*

27
14
hatadflicka:
Jag har heller aldrig besökt Kungsbyn annat än under min utbildning och det var innan de hade massor av ormar men redan då hade de en corbra som de gav levande föda dvs råttorna som jag och min klass skötte om...
Min far var där efter att de hade öppnat sitt reptilhus och han visade glatt bilder på alla ormar och redan då såg jag att de hade blandat djur men tänkte att det kanske fanns glas emellan som jag inte såg.
Flera har vittnat om att de blandar olika ormar och ödlor tillsammans. Snokar och ödlor i samma terrarium känns inte som en super bra idé.

2966
1645
Hoggaforfan:
hatadflicka skrev:
Jag har heller aldrig besökt Kungsbyn annat än under min utbildning och det var innan de hade massor av ormar men redan då hade de en corbra som de gav levande föda dvs råttorna som jag och min klass skötte om...
Min far var där efter att de hade öppnat sitt reptilhus och han visade glatt bilder på alla ormar och redan då såg jag att de hade blandat djur men tänkte att det kanske fanns glas emellan som jag inte såg.
Flera har vittnat om att de blandar olika ormar och ödlor tillsammans. Snokar och ödlor i samma terrarium känns inte som en super bra idé.

Levande byte är direkt olagligt numera, förhoppningsvis avlivade de dem precis innan ormen skulle äta, vilket år handlar det om och såg du att de gav ormen råttorna levande?

Det finns snokar som säkert går bra att blanda med ödlor medans många är ett sämre kombination. Om båda är tex insektsätare så har jag svårt att se några problem från uppätningssynpunkt. 
 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Hoggaforfan skrev:

Levande byte är direkt olagligt numera
 


Ursäkta att jag går offtopic lite.

Jag erkänner att jag är dåligt uppdaterad på denna front så jag måste fråga av ren nyfikenhet. Vad är det som numera gör det direkt olagligt? Jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken. Jag är jätteintresserad av att ta del av ny lagstiftning jag missat. Länk?

Oavsett vilket är det extremt olämpligt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild