Allergisk mot att skala rotfrukter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

197
111
Wirre:
Ett mycket besynnerligt problem dök upp i min och min sambos liv för ca: 7 år sedan.
Vi blev allergiska mot att skala rotfrukter. 
Japp både hon och jag får en allergisk reaktion av något som händer när rotfrukter skalas. Nyser, snoret börjar rinna och ögonen svullnar. 
Jag har aldrig hört talas om det förut och får väl nästan anta att vi utsatts för något som triggat kroppen att tro rotfrukter är farliga.

Är det någon som hört något liknande? 

2966
1644
Hoggaforfan:
www.astmaochallergilinjen.se/allergi/korsallergi/

Är ni båda pollenallergiker?

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:
www.astmaochallergilinjen.se/allergi/korsallergi/

Är ni båda pollenallergiker?

Nej. Jag är allergisk mot björkpollen och reagerar således på allt möjligt. Röda äpplen, mandel, valnöt, mango, nektarin, körsbär mm
Melon, banan och citrusfrukter är i stort sett dom enda frukterna jag kan äta råa.

När jag började reagera på att skala rotfrukter tänkte jag,
-typiskt, en grej till :(
Men när även min sambo började reagera på rotfrukter inom ett halvår så började man fundera.

Riktigt konstigt :p

2966
1644
Hoggaforfan:
Wirre skrev:

Nej. Jag är allergisk mot björkpollen och reagerar således på allt möjligt. Röda äpplen, mandel, valnöt, mango, nektarin, körsbär mm
Melon, banan och citrusfrukter är i stort sett dom enda frukterna jag kan äta råa.

När jag började reagera på att skala rotfrukter tänkte jag,
-typiskt, en grej till :(
Men när även min sambo började reagera på rotfrukter inom ett halvår så började man fundera.

Riktigt konstigt :p

Skumt, är vegeterian men inte allergisk mot något vad jag vet men inte hört om det innan direkt. En del brukar jag ändå snappa upp.

60
163
Pelle:
har man björkpollenallergi kan man få en så kallad korsreaktivitet mot bland annat stenfrukter och hasselnötter, vet iaf att det kallades så förr men allt utvecklas ju så kanske är nya rön idag. Jag skalar aldrig potatis så vet inte när det gäller mig själv, men allergi har jag mot allt möjligt. 

114
73
Lunde:
Låter som klassisk korsreaktivitet.
www.phadia.com/sv/Allergy-diagnostics/Vem-ska-testas/Vanliga-allergener/Pollenallergener/
Scrolla ner till björkpollen

Vet int om det är möjligt att behandla med hyposensibilisering, men kan vara värt att undersöka.

197
111
Wirre:
Att det är korsreaktivitet som gäller för mig är ganska solklart. Lustigare är det att min sambo och jag börjar reagera inom en 6 månaders period och hon var inte allergisk mot något.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild