I finally did it !

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

125
182
Redfoottortoise:
Man brukar ju säga att "Skomakarens ungar inte har några tofflor" ? I mitt fall får man uppdatera detta till "Systemteknikerns Sköldpaddor har ingen WEBCAM" ! 

Sagt och gjort, vilket jag pratat om i flera år nu, så köpte jag en trådlös, motoriserad WIFI kamera och satte ute i terrarierummet. Att få igång den var ju busenkelt, fast med den begränsningen att bara jag själv kunde logga på. Att hålla koll på paddorna oavsett om jag jobbar i London eller i Malmö, blev ju ett enormt lyft...

Kameran är som sagt motoriserad, så jag kan kolla båda de stora terrarierna, tre mindre med ungar i och även kläckaren. Ett problem återstår dock, eftersom kläckaren är innesluten i frigolit, så den kan jag inte titta i. Får väl skaffa en kamera till helt enkelt och placera inne i kläckaren ?

Bifogar tre bilder nedan, kameran, översta terrariet och även den bild man får då belysningen är släckt. Kameran har alltså IR. Lägg märke till honan mitt i bild som gräver och lägger ägg !

Men så var det även dax att uppgradera hemsidan, så samtidigt passade jag på att konfigurera nätverket härhemma till utgående trafik och länka till kameran från hemsidan. 

Vi får se hur det påverkar trafiken i nätet, har dock 1 GBit, så jag hoppas det inte blir alltför stora störningar.

Kolla in nya hemsidan och säg vad ni tycker ? redfoottortoise.se/

Webkameran hittar ni i menyn till vänster under "Redfoot Cam"






235
155
Brokensynapse:
Har upptäckt med mina att det även funkar att använda en sån där infraröd värmelampa så ser du i mörkret med en kamera. Märkte det en natt när jag kollade i rummet från jobbet och det såg ut som att ingen lampa hade slocknat så ringde tjejen som fick gå in 2 på natten och blev ganska arg när det va släckt och bara en värmelampa som lös. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Kan du inte skära ut en del av frigoliten på kläckarn och ersätta med fönster? 


125
182
Redfoottortoise:
Hoggaforfan skrev:
Kan du inte skära ut en del av frigoliten på kläckarn och ersätta med fönster? 



Njae, den är ju redan helt i glas förvisso och täckt med frigolit för att temperaturen skall vara konstant c:a 30 grader. Men eftersom luftfuktigheten ligger på c:a 80-90 %, så är den nästan alltid full av kondens på glasen. Bilden kommer inte att bli bra eller kunna täcka alla äggen på skärmen. Jag kommer sannolikt att sätta dit en stationär som jag länkar till den andra kameran via en nätverkskabel istället.

Den ser ut såhär när den är frilagd :


2966
1645
Hoggaforfan:
Risken är att det blir kondens på kameran med och ta ut en remsa ur frigoliten gör inte mycket för temperaturen.
Bara en tanke :-)

125
182
Redfoottortoise:
Hoggaforfan skrev:
Risken är att det blir kondens på kameran med och ta ut en remsa ur frigoliten gör inte mycket för temperaturen.
Bara en tanke :-)


Jo det har du nog rätt i ! Det blir problem med kondens oavsett vilket, tror jag.

Men det får bli en mindre och enklare kamera till kläckaren i steg två.

Fungerade länken till kameran förresten ?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Redfoottortoise skrev:


Jo det har du nog rätt i ! Det blir problem med kondens oavsett vilket, tror jag.

Men det får bli en mindre och enklare kamera till kläckaren i steg två.

Fungerade länken till kameran förresten ?



Man behöver inloggningsuppgifter för att komma åt kameran.

125
182
Redfoottortoise:
anders skrev:



Man behöver inloggningsuppgifter för att komma åt kameran.


Finns redan inbäddad i länken ! Om den frågar typ "vill du logga in som Redfoot" så acceptera bara det !

Annars är det Redfoot/Tortoise (en "read only" user)

Funkar f.ö bäst med Mozilla Firefox !

Det blir snart lite action i rutan, dom ska få sitt lördagsgodis strax ;-)

2966
1645
Hoggaforfan:
Redfoottortoise skrev:


Jo det har du nog rätt i ! Det blir problem med kondens oavsett vilket, tror jag.

Men det får bli en mindre och enklare kamera till kläckaren i steg två.

Fungerade länken till kameran förresten ?

Jag får inte länken att fungera. Sitter med Chrome på telefon och dator och även testat Microsoft Edge (ouppdaterad)

593
551
Redfoot:
Det funkar på min padda, safari. Kommer till en sida där jag blir ombedd att fortsätta eller avbryta, fortsätter jag så fungerar det .
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild