Kvalster och krokar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

88
10
1603:

Hej! Min kp hona på 3 bast har råkat ut för kvalster. Har aldrig råkat ut för det innan men det jag läst är att de gärna sätter sig runt ögon och analöppning men där såg jag inget. Där emot hade hon ute sina krokar och det har jag aldrig märkt att hon haft förr.

Jag badade henne och har henne nu i en hammarplastlåda.

Hur bör jag gå till väga nu?

Är tacksam för svar.


309
239
Gogs:

Körde en googling:

 

För att bli av av med kvalster måste ofta flera olika åtgärder kombineras

Varmvattenbad Avlägsnande av underlag och möbler som kan offras Desinfektion av kvarvarande burmöblering med en parasitdödande produkt, t ex vattenbaserad pyrethroid, ivermectin (OBS ej till sköldpadda!) eller fipronil Behandling av ormen med samma parasitdödande produkt, sköljes av efter 5 min Behandling av miljön med en permethrinprodukt – detta preparat får absolut inte användas på ormen, och bör göras när ormen förvaras i separat rum Behandling av terrarium och orm bör ske var 4-5 dag Behandling av rummet bör ske var 14 dag Införande av karantän vid införskaffande av nya djur för att förhindra återinfektion

Observera – det finns inget helt ofarligt preparat för behandling av kvalster på orm. Samtliga medel som hittills har använts har orsakat dödsfall. Dödsfallen kan ha ett flertal olika orsaker – en känslig ormart, en nedgången allmänpåverkad orm, överdosering av preparatet m m. Var alltså mycket försiktig och rådgör alltid med din veterinär innan en behandling sätts in!


733
295
markusbabs:

Jag har hört att olivolja ska ta bort kvalster och liknande :) har inte så mycket mer fakta att ge än att jag hört det från okänd källa :) 


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

vad e det för fel att gå till Veterinären??


32
0
Pytonfidde:

Hej ! Olivolja funkar inte som många påstår att det gör. Det funkar kanske på kort sikt men kvalstren kommer tillbaks. Du måste till vetrinär och få ivomec utskivet eller något liknande preperat. Du får slänga allt i terrariet o ha ormen i plastlåda. Med medlet du fåt utskrivet behandlar du ormen och terrariet var 4e dag i 7 veckor. Ha tidningspapper som underlag och bada ormen 20 min varje var annan dag. Och va noga med skura terrariet. Ha en droppe diskmedel i vattnet så dom kvalstren drunknar som har släppt från ormen. Ha terrariet aktivt fast inte ormen är där i så kvalstrens ägg kläck och kan dödas. Mvh fredrik

ddr:

Varför ska ormen badas varannan dag för?
Har man ivomec behövs det knappast om man följer veterinärens ordinationer.
Samt varför inte ha ormen i terrariet om man ändå ska spraya det med ivomec?


32
0
Pytonfidde:

För ormens välmående ska den badas. Det svider och irriterar den !! Och lättare och hålla rent om man har den i låda/ mindre glasterrarie


32
0
Pytonfidde:

Och enligt vetrinären ska den badas !! Har papperna från vet hemma !

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild