P Curtus matbekymmer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
5
J_R:

Köpte en liten P Curtus-hane på Exposyd i somras. Allt var frid och fröjd och jag var mer än glad då det var en art jag letade efter. Tyvärr fick jag inget papper på ålder men gissar på 1-2månader kanske. Dum som jag var i all upphetsning så frågade jag inte om senaste mål mat, och sådana saker som jag borde.

Dock skulle det snart visa sig att mat inte var hans grej, jag har helt enkelt aldrig fått honom att ta mat själv. Har testat det mesta: lägga mat över natten, mat i låda ensam med orm övernatt.

Testat att byta till råtta, inget funka. Till slut såg jag mej tvungen att tvångsmata då han blev tunnare och tunnare, jag har gjort detta vid 3 tillfällen.

Efter sista tvångsmatningen, har han fått vara ifred, endast vid skötsel som vattenbyte störs han.
Försökte då efter 3 veckor med mat igen för att se om han ville ta själv, detta hände inte.
Dock var det öms (första i min ägo) så kan ha varit nått sånt också.

Har försökt hitta levande foder för att se om det kan locka igång honom men det verkar va svårt, ska dock fortsätta leta.
Efter ömsningen så hörde jag även ett litet pysande ljud vid andning, väldigt dovt, tror inte han framkallar det vid varje inandning/utandning.

Tänkter att det kanske har varit för fuktigt? Och att det kanske är en liten förkylning?

Bytte nu till tidningspapper istället för fuktig mossa som han fick när jag såg att det var öms på gång. Temperturen har jag inte mätt på sista tiden då jag flyttade för en tid sedan och inte har fått fram min temperaturpistol/mätare. Tidigare temperaturer har varit 30 grader som varmast och 24 grader som kallast.

Möjligheter att gömma sig finns på båda delar, badmöjligheter finns också.

Vad jag har noterat har han själ valt det svalare området (runt 24 grader) mer än oftast.

Hoppas nån kan komma med lite goda råd då jag känner att jag har gjort det jag kunnat och utefter den erfarenheten jag har. Vill ju bara att han ska må bra och trivas.


51
60
LillNaisarn:

Jag antar att du provat först med möss för att sedan pröva råtta?
Jag hade provat erbjuda annat före du ger levande tex gerbil eller kyckling.
Det kan även ha betydelse hur du värmer maten (inte nog varmt eller om den är blöt tex).

Vad ligger fukten på? Att tänka på är att inte ha konstant fuktigt/blött substrat då de får lätt bukröta.
Har du ingen termometer ? Tänkte mest för att hålla koll och kunna reglera värmen.

Hoppas att du får igång han och äta, lycka till :)


12
5
J_R:

Ja det stämmer, först testat möss, sen råtta.
Då ska jag kolla efter det och se om det kan ge mej ett bättre resultat.
Maten har jag värmt på olika sätt. Ligga på värmematta, vattenbad, fuktig, torr, varierad storlek.

Jag har en mätare som mäter temperatur/fukt, en enklare modell som jag helt ärligt inte vågar lita på.
Lade precis in den för att kolla efter att ha rotat fram den ur en flyttlåda, så får återkomma med vad den säger.

Det är jag medveten om och något jag tänkt på, kan varit så att det har varit för fuktigt.
Dock visar hans mage inga tecken på det när jag tittade senast igår efter att han ömsat.

Temperaturen har jag annars avläst med en laserpistol som du riktar mot en punkt för att se värmen.

Tänkte även investera i en dimmer eller vad det kallas för att kontrollera värmemattan, men osäker på vad jag ska ha.
Någon som har nått bra som dom rekommenderar?

Det hoppas jag med, så det är bara att kämpa vidare.




42
15
kOCKEN:
Kan va förkylning, båda mina curtus curtus hannar är förkylda. Märkte inte de förrän jag kom hem, har gett en av dom baytril intramuskulärt och han har blivit lite bättre,den andra är så långt gången i förkylningen så är tveksam om han överlever. Så misstänker du förkylning så åk till veterinär eller ring o fråga vad dom tycker. Öppna också munnen på ormen o kolla hur det ser ut. Kan nämna också att ingen av dom ätit sen hämtning heller

12
5
J_R:

Vad har dina för symtom?
Jag har inte noterat nått slem, snor eller nått sånt, ingen svulnad eller nysningar.

 


12
5
J_R:
Vid vattenbytet idag märkte jag att min lillevän inte ömsat klart som jag först trodde.
hela kroppen utom huvud är ömsad och fin. Detta har jag aldrig varit med om innan, vad jag kan minnas.
Försökte hjälpa till men svårt att få bort skin i fel riktning, känner mej även fundersam hur mycket jag ska hålla på när han redan har bekymmer med mat och vill inte stressa honom för mycket.

Hur tycker ni jag ska göra? Höja fuktigheten ordentligt och låta han själv göra jobbet eller på det jobbiga sättet och pilla bort det för hand?  Fuktigheten vid ömsningen var garanterat tillräkligt så jag blir fundersam varför han inte gnott bort ömset den riktiga vägen med huvud först.


42
15
kOCKEN:
J_R skrev:
Vad har dina för symtom?
Jag har inte noterat nått slem, snor eller nått sånt, ingen svulnad eller nysningar.

 


En har både slem ur mun och bubblor ur näsan. Den andra låter mest bara o öppnar munnen hela tiden, så nåt annat knasigt är det med han också tror jag. Hm då vetefan vad det kan vara med ditt djur. Ömset runt huvud kan du ju försöka ta bort med händerna/pincett,men prova först o höja fuktigheten o avvakta över natten eller så. Alternativt fuktlåda
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild