Bra kamera + tillbehör ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

382
36
MariBarita:

Halloj, jag är ute efter en bra kamera som man kan ta bra närbilder med.

Ni som är nöjda med eran kamera, vad har ni för märke och tillbehör?

Känner att min Canon IXUS inte alltid räcker till *lol*


225
4
ia_:

Jag har ingen värsting, men är väldigt nöjd med min Nikon d3100. Finns dessutom massa filter att köpa till kameror nuförtiden som är mycket billigare än olika sorters objektiv. Blan annat finns det close-up filter. =)

Här är ett litet exempel på en närbild med den kameran, utan filter. Lite dålig bild då det var tokmörkt där den tog, men det kanske kan ge någon form av hint hur bilderna bli i alla fall. =)

4.bp.blogspot.com/-bPPkCiLpOLg/T04aNIayibI/AAAAAAAAAPY/1qJ6gcdacWE/s1600/DSC_0016.JPG


366
155
Linus:

Jag har en Canon eos 1000D, och dess "storebror" Canon eos 1100D såg jag nu säljas med standardobjektiv på elgiganten (har jag för mig) för 2999 :-, vilket är ett riktigt schysst pris. Sen tror jag att det för de flesta som bara vill fota sina djur lite sporadiskt och få schyssta bilder räcker ett close up-filter som ia_ föreslog! Dessa brukar ligga på bara någon hundring också (istället för några tusen för ett helt makroobjektiv).

Kameran:

www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOS1100DISB2/canon-eos-1100d-18-55mm-is-ii-8gb-stativ

 

Filter:

www.kamda.se/close-up10-filter-o58-mm

 

Bildexempel på filtret finns i den här tråden:

terrariedjur.se/?page=forum&thread=465


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Gå till en affär i närheten och känn på kamerorna, skit i vad andra säger om "bästa" märkena. Känn på en som känns rätt för just dig. Sedan går du in på internet på till exempel "Fotokungen", skitbra butik med bra och snabb service, och beställer den kameran du kollat på.

Själv har jag en Nikon D40 (4 år gammal) samt en Nikon D5100 med ett 18-55, 55-200 samt ett 55-300mm objektiv. Är riktigt nöjd med den kameran. Vad klassar du som närbilder? Denna har jag tagit med min D40 (6 megapixel) samt makrolinser som finns att köpa för någon hundralapp. ipic.se/img/1356485115.jpg

Men som sagt. Leta efter en kamera som känns rätt för just dig. I stort sett alla kameror nu för tiden är riktigt bra och det finns många billiga som jag tror täcker dina behov.


1662
779
fluffis:

Jag är en glad amatör som skaffade en systemkamera för ett år sen. Det är en Canon EOS 1100D som ska vara en bra nybörjarsystemkamera. Efter att ha läst i tråden "Close up filter..?" så har jag skaffat ett sådant filter (kostade bara 138 kr inkl frakt). Det är i princip som ett förstoringsglas som man sätter på objektivet. Jag har inte fotat så mycket med filtret än men jag kan få mycket närmare närbilder men man får räkna med att det blir oskarpt runt omkring. Jag är nöjd med både kamera och filter men jag har inget att jämföra med :) Den här bilden tog jag idag.


45
1
Hjördis:

Jag har ingen värsting kamera (en Canon EOS 450D), men tycker att jag får till hyfsat bra bilder ändå (aerdna.blogg.se). Man behöver inte ha den senaste kameran för att få skitbra bilder. Skaffa riktigt bra objektiv, det är ändå de som gör "jobbet". Sen kan jag även rekommendera ett UV-filter som man sätter på objektivet för att skydda linsen. Det är billigare att byta filtret än att köpa ett helt nytt objektiv ;)


508
304
Jonas77:

Jag är ganska fotointresserad och kan nog svara på frågor du har. Allas intressen ser olika ut, så hur ser du själv på ditt fotograferande? Är du sugen på en systemkamera, eller vill du mest ha en all-aroundkamera som ryms i fickan? Kanske en superzoom?

 


232
94
anamidnatt:

Jag fotar numera mina närbilder med min nya olympys VR-340.

Jag är mycket fotointresserad men har verkligen inte råd med en systemare eller dyrare digitalkamera nu. 

Då jag gillade min pappas sony t300 så letade jag efter en som hade samma närgräns när man tog närbilder, vilket är 1 cm på båda de kamerorna.

La 700 kr på kameran och är otroligt nöjd. Närbilderna är fantastiska så länge man har bra ljusförhållanden för att vara i en fjuttig digitalkamera. 

 

På de senaste bilderna jag lagt upp på Gunhild får denna kameran henne att se ut som en stor tarantella fastän hon bara är en liten husspindel med en kropp på ca 1,5 cm. 

 

Bästa budgetvalet, helt klart!

 


508
304
Jonas77:

Jag uppgraderade nyligen från min Canon 30D (och 20D innan det), och jag måste säga att det är katastrof. Tekniskt så är det bättre saker, men de försöker trycka in så mycket nya mjukvarugrejer så jag blir snurrig. Jag har svårt att ta lika bra bilder nu, för att alla detaljer och effekter kommer ivägen.

Köp en begagnad 30D/20D (gratis i princip) och lägg den riktiga pengen på bra optik.


25
88
shii:

Jag har som fler här en Canon eos 1100D och är hur nöjd som helst!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild