Kalldusch

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

223
6
Susanne:

Hur många är medvetna om att när man sprayar vatten så är dropparna som kommer ut dubbelt så kalla som vattnet i flaskan? Om man däremot fyller flaskan med riktigt varmt vatten så kommer dropparna ut ljumna. Prova på handen. 

Nu har jag sett stackars ödlor bli kallduschade så ofta att jag känner mig manad att säga nåt om saken.  Vem vill bli duschad med iskallt vatten varje dag? Inte jag.. och jag tror inte djur uppskattar det heller och speciellt inte ödlor som inte kan reglera kroppsvärmen själva. 

Så, nu var det sagt. 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

regnet brukar ju också var lite kallare men jag håller med dig, spruta med riktigt kallt vatten är väl ganska dumt kanske, men tror inte djuren skulle ta skada av det 


223
6
Susanne:

Om dom är fria och ute i sin naturliga miljö kan dom ju värma upp sig i solen om dom blir kalla (som efter ett regn). Plus de kan gömma sig undan regnet om de så önskar. I en burk/bur går det inte att komma undan och en del djur i fångenskap har inte tillgång till någon värmekälla att värma sig under/på heller.  


150
13
Hillmans:

Var försiktig där med för kallt, kolla alltid på handen före sprejning. Ödlan kan få lunginflammation av för kall dusch i fångenskap.

Din ödla gör inga pipande ljud när dom andas ? eller har slem i svalget?


269
60
Jonas:

inte för att vara sådan men var detta en nyhet?

 

nej dags att hämta lite isvatten och ge ödlan en dusch (nu slår jag av ironin igen)

 

kom igen är folk verkligen så dumma?


225
4
ia_:

Lunginflammation är väl en bakteriell sjukdom? Inte pga av vilken temperatur vattnet är?

Däremot ksan jag hålla med om att det lär ju inte vara speciellt behagligt, framför allt inte för de reptiler som har en rätt hög temp i terrat. Jag gillar inte att duscha kallt iaf. =)

Däremot mistar jag sällan direkt på ödlan, utan på inredningen istället.


223
6
Susanne:

"kom igen är folk verkligen så dumma?"


Ja, tyvärr, annars hade jag inte gjort inlägget.


223
6
Susanne:

Hillman.. hoppas du inte tror JAG gör så. Mina ödlor får inga kallduschar och har inga sjukdomsproblem. 


4
0
TobbeF:

Varmvatten direkt ur kran bör man inte dricka för bakterierisk så det borde vara större risk att djuren blir sjuka av varmt vattten.


Medlem i SHF
273
341
Jubari:

Vart ser du ödlor bli kallduschade ofta undrar jag?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild