Nätpyton, lokalitet Kalatoa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

14
14
TotteCarlson:
Hej!
Finns det någon som har kontakter till någon som föder upp renrasiga Kalatoa reticulated python, superdvärg?
Jag tar tacksamt emot all info som kan leda närmre en ev. uppfödare!
//Totte

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ytterst tveksamt om det finns någon här i landet, men det är du säkert fullt medveten om :) 

Det är Hamm alternativt Houten reptilmässa du ska till. Jag skulle annonserat på exempelvis facebook i grupper för folk med dvärgar och superdvärgar. Kanske finns någonting här också? 

www.terraristik.com/

Lycka till! Riktigt fina djur dvärg-och superdvärgnät :) 


14
14
TotteCarlson:
Ja, det är ju vad jag antog. Tack för tipset om sidan, jag får undersöka det vidare. 
Enligt mig så är de något av det vackraste som finns. Bali yellowhead toppar, enligt mig, den absoluta topplistan med det är helt enkelt för stora. Jag föredrar "rena" lokaliteter framför morpher.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

TotteCarlson skrev:
 Jag föredrar "rena" lokaliteter framför morpher.



Där har vi något gemensamt, lokalitetsdjur är så otroligt mycket mer intressanta och fina än framtagna, inavlade morfade djur :) Finns såklart ett par morfer som är riktigt snygga men generellt så är lokalitetsdjur mycket roligare i mina ögon iaf! 

Har själv en jampea, tycker superdvärgarna blir för små faktiskt :) Men det som är roligt, finns ju nåt för alla inom nätpytonsläktet ;) 


375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:


 

Där har vi något gemensamt, lokalitetsdjur är så otroligt mycket mer intressanta och fina än framtagna, inavlade morfade djur :) Finns såklart ett par morfer som är riktigt snygga men generellt så är lokalitetsdjur mycket roligare i mina ögon iaf! 

Har själv en jampea, tycker superdvärgarna blir för små faktiskt :) Men det som är roligt, finns ju nåt för alla inom nätpytonsläktet ;) 



Var ligger din jampea storleksmässigt? 100% SD är ju ganska smått, men om man tar 50-62.5% SD då börjar det bli rätt så mycket mer. Honorna brukar landa på en 2.5m eller i dom krokarna :)

2
4
Sagaaa123:
Vet en som har den lokaliteten till salu, ska jag kolla om den är kvar?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Doxster skrev:


Var ligger din jampea storleksmässigt? 100% SD är ju ganska smått, men om man tar 50-62.5% SD då börjar det bli rätt så mycket mer. Honorna brukar landa på en 2.5m eller i dom krokarna :)


Föräldrarna till min har jag för mig är runt 270cm, nåt i tremetersklassen jag var ute efter :) 

Ja superdvärg är för smått för mig personligen, dom liknar mer en snok än en pyton för mig haha

Det där med massa procent hit och dit har jag egentligen ingen koll på överhuvudtaget, jag kan ärligt säga att jag inte är så intresserad av att lära mig heller :P Såna djur är inte så intressant för mig personligen, som sagt jag föredrar "rena" arter och lokalitetsdjur framför framtagna morfer och hybriddjur, sånt får andra hålla på med ;) 


375
251
Doxster:
Jonas_ skrev:


 

Föräldrarna till min har jag för mig är runt 270cm, nåt i tremetersklassen jag var ute efter :) 

Ja superdvärg är för smått för mig personligen, dom liknar mer en snok än en pyton för mig haha

Det där med massa procent hit och dit har jag egentligen ingen koll på överhuvudtaget, jag kan ärligt säga att jag inte är så intresserad av att lära mig heller :P Såna djur är inte så intressant för mig personligen, som sagt jag föredrar "rena" arter och lokalitetsdjur framför framtagna morfer och hybriddjur, sånt får andra hålla på med ;) 



Jag förstår hur du tänker, men bara för att man börjar blanda in procenter så betyder det inte att det är en morph och inte heller en hybrid. Om man inte räknar hybrid som en blandning av lokaliteter, det gör i alla fall inte jag :)

Dock blir det ju inte en renodlad lokalitet, det blir en blandning mellan lokaliteter för att få ner storleken. T ex Jampea x Kalatoa = 50%SD + 50%D.

För att dra ett sidospår har jag sjukt svårt för hybrider som bateater och burmball och alla andra konstigheter...

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Doxster skrev:


Jag förstår hur du tänker, men bara för att man börjar blanda in procenter så betyder det inte att det är en morph och inte heller en hybrid. Om man inte räknar hybrid som en blandning av lokaliteter, det gör i alla fall inte jag :)

Dock blir det ju inte en renodlad lokalitet, det blir en blandning mellan lokaliteter för att få ner storleken. T ex Jampea x Kalatoa = 50%SD + 50%D.

För att dra ett sidospår har jag sjukt svårt för hybrider som bateater och burmball och alla andra konstigheter...


I det stora hela är vi överens och har rätt liknande åsikter angående att blanda olika arter, hybrider, det har jag också väldigt svårt för! :) 

Jag är väl inget jättefan av att ens blanda olika lokaliteter utan tycker att man bör hålla arterna samt lokaliteter åtskilda när man håller på med avel, men det är bara MIN åsikt och jag har inget emot folk som tycker eller gör annorlunda än mig :) Vi älskar ju alla ormar, även om vi har lite olika syn på saker och ting runtom våra terrariedjur. 

Ju längre jag håller på med ormar ju mer intresserad av rena lokalitetsdjur har jag blivit ska tilläggas, så är det för många vet jag. 

Exempelvis så finns det, ursäkta uttrycket, idioter just nu i USA som försöker para Nätpytons med diverse olika Rutpytons :/ Det gör helt ärligt lite ont i mitt djurvänshjärta när jag ser såna jä**a påhitt! Oftast är det en pengaintresse bakom sådana projekt och jag kan knappt beskriva med ord vad jag känner för sånt :) Inga positiva tankar iaf... 

Ursäkta till trådskaparen :) Nu tog tråden en annan vändning som dom så ofta gör.. Mitt eventuella nästa inlägg kommer endast handla om dvärg & superdvärgpytons! :) 


Medlem i GHF
99
204
Daniel81:
Jonas_ skrev:


 

Där har vi något gemensamt, lokalitetsdjur är så otroligt mycket mer intressanta och fina än framtagna, inavlade morfade djur :) Finns såklart ett par morfer som är riktigt snygga men generellt så är lokalitetsdjur mycket roligare i mina ögon iaf! 

Har själv en jampea, tycker superdvärgarna blir för små faktiskt :) Men det som är roligt, finns ju nåt för alla inom nätpytonsläktet ;) 



Det där med inavel är sannolikt lika utbrett bland "renrasiga lokalitetsdjur" som bland morfer. Vill man hålla dem renrasiga så är dessutom tillgången på djur högst begränsad.
De som vill vara säkra på att få "rena lokalitetsdjur" får ofta köpa antingen WC eller F1-djur från WC föräldrar och lita på säljarens ord angående "renheten". De första såkallade "superdvärgarna"  är sannolikt en  blandning av olika lokaliteter (Madu, Kalatoa, Kayuadi mm).

Finns ju rena Jampea på 5 m + så mata försiktigt ;) ( www.mccarthyboas.com/images/Jim_Gaspar_Jampa11.jpg )

Mvh
Daniel
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild