Vad är era tankar om julafton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

141
109
stefan707:
Jag har alltid haft lite bestämda åsikter ang. julafton, vad tycker och tänker ni här inne på TD om julafton?

Jag har alltid tyckt att julen känns överskattad, allt ska vara så speciellt och noga å rätt hela tiden.. Har tidigare tyckt att julen är en pina som jag helst bara vill slippa. Men ända sen jag fick min dotter, som föddes i augusti 2013, så har jag börjat sett annorlunda på jul, nu i år är hon dryga 2,5 år och ser verkligen fram emot julen nu, se hennes lycka i tomtar, paket å allt som julen innebär.


Men som sagt, alla tycker vi olika, sitter i olika stadier i livet osv.

Vad är era tankar om julen?


Mvh,
Stefan

55
24
Mona:

Avskaffa julen! det enda den handlar om är vem som får flest paket eller dyrast saker. Julen är jättejobbig för folk som inte har pengar. Att dra lögner för barnen om tomtar osv skulle jag inte klara av. en kompis barn undrade om inte föräldrarna tycker om henne för att hon inte fick något från dem. Julen är för kommersiell och de enda som tjänar på det är företagen. Många äldre blir bortglömda och det var hemskt att se (jobbade inom hemtjänsten förut). 

Det som kan vara trevligt är att se alla ljus i fönstren och att träffa sin familj. 


57
37
MickeyMike:
Dom enda anledningarna att det firas jul här hemma är för ungarnas skull och att tanten gillar jul. Själv ska jag jobba jul och slipper således julhelgens debacle delvist. Fram tills för något år sen kunde jag i alla fall uppskatta julmaten, men nu har jag även tröttnat på maten, så nu finns det inte många plus kvar med julfirandet.

1159
624
Temla:
Det enda jag uppskattar med Julen är alla ljus och dekorationer. Det är vackert. Utöver det vill jag ha lugn och ro och bara mysa. 

264
125
Bildpunkt:
Min dotter älskar julen, speciellt pyntandet och ljusen, så det är det vi lägger fokus på.
Självklart gillar hon presenterna också men det hamnar lite i skymundan. Idag sa hon att hon aldrig vill ta av sig sin tomteklänning och att hon vill ha den året om :P.

Men mormor är Jehova så vi pratar en del om man får fira jul och att mormor inte tycker om julen. Vilket kan vara lite jobbigt. Därav så tror min dotter inte heller på tomten vilket jag inte försökt ändra på då det känns dumt att lura i henne att en sagofigur finns när jag inte tror på gud heller.
Jag säger istället att man kan leka att tomten finns och att man kan klä ut sig om man vill :)

2048
773
psyjoh:
Jag tror att man får en annan inställning till det när man får barn. Det börjar kännas lite mer som när man själv var liten. Roligt att pynta och baka med dem och åka o handla massa julklappar och packa in för att sen få se deras miner när dem får klapparna. Jag bryr mig inte om jag får nåt själv eller ej utan det är barnen som ska bli glada. Det är barnens jul. Sen ska det ju inte vara överdrivet. Vi har 3 barn så det springer snabbt iväg i kostnad hehe. 
Sen har vi alltid stängt 2 veckor under jul o nyår på jobb så det är skönt att bara kunna vara hemma med barnen då som har lov :)

67
25
marann13:
Jag älskar den glögg och pepparkaksdoften och få ge saker till människor och se hur glada dom blir. För mig är inte julen bara ta och få, det är mycket ge också. Ända sedan jag var liten har jag sett fram till julen. Jag är mer en människa som älskar snö och kallt, alla har ju sin åsikt, men det absolut bästa är att släkten samlas och man har det trevligt och även de dummaste kan vara snälla och hur jultrevligt det brukar bli med mörkret och stjärnorna som glittrar på vintern, men som sagt alla får ha sin åsikt.

26
20
geckolover:
Själv tycker jag att julen är mysig, men det blir lite väl mycket om vem som har mest pengar, vem som har mest pynt och vems barn som får mest paket att bara slita upp känslolöst. Men mysigt med traditioner, och man får ju ledigt ifrån skolan för en gångs skull...=) Sen är ju jag själv "barn", eller ungdom då, men det är inte så viktigt att man får något. Och sedan mina föräldrar skilde sig så känns julen mest obekväm med vems släkt man ska vara med...:/

953
1840
peter54:
Jag gillar jul och alla dofter, pynt och annat som hör till. Om man tycker illa om köphysterin så låt bli den då, man firar väl som man själv vill, inte vad andra säger.

593
551
Redfoot:
peter54 skrev:
Jag gillar jul och alla dofter, pynt och annat som hör till. Om man tycker illa om köphysterin så låt bli den då, man firar väl som man själv vill, inte vad andra säger.

Tycker som du Peter men, risken är att man får fira ensam eftersom de flesta människor tycks vara inne på linjen om att det enbart ska handla om prylar. Eftersom jag jobbar på skola så ser jag flera elever som inte tycker om julen eftersom deras föräldrar inte kan överösa ungarna med julklappar. 
I dag har det gått så långt att vi lärare helst inte ska fråga om hur elever tänker fira sin julafton och absolut inte fråga vad de fick i julklapp när de kommer tillbaka efter jullovet. Detta för att inte göra någon ledsen över utebliven dator eller telefon.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild