Nybliven ägare till Cuora amboinensis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

9
5
tess:
Hej! Har precis fått min första sköldpadda! Förra ägaren som är min granne hade haft han sen 1996 och då när hon fick honom var han ett år!
Arten är Cuora amboinensis, jag vill gärna ha tips och råd hur jag kan inreda akvariet.
Allt ingick så nu ser det ut så här!
Jag har googlat på tips hur man kan ha det och tänker på två saker, antingen byta plats på gruset och vattnet så den får större plats att simma på
Eller ha det så här och ta mer saker på land, tyckte det var lite för lite saker.
Alla tips på inredning uppskattas och vill veta vilket av mina förslag som skulle vara bäst!
Skicka gärna på hur ni har det!
Tack på förhand

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Grattis till en fascinerande art!

Spontana tankar är att en grotta av något slag där den slipper ständig insyn så att säga, skulle göra den gott. Även ett skönt bottensubstrat som en blandning av t.ex sphagnummossa, "repti-bark" och dylikt där den kan gå och påta. Ser inte på bilden om den har en spot att sola under?

9
5
tess:

tack så mycket!

okej ska fixa grotta! 

som typ sand och jord menar du? :) ska i helgen åka till herpers choise och köpa saker till honom :)

han har värmematta och en uv lampa :)

tipsa på vad man ska göra om han simmar in i vägen? han försöker liksom simma framåt fast han är mot glaset :/ kan man täcka just den delen av väggen så han inte kan se vidare typ?


Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Ang. grotta så är det som gäller ju givetvis en konstruktion som garanterat inte kan rasa in på djuret, eller som är för litet så att den fastnar/inte kommer in o ut. En stabil och rymlig gömma där den kan gå in och vara ifred när den känner för det!

Ja, sand och jord är en bra blandning som dom gillar (tillräckligt djupt och du kan tänkas få se ett roligt och naturligt grävande beteende), men fortsätt då definitivt med matskålen som du har. För mycket sådant material som av misstag följer med middagen ner i magen, kan orsaka förstoppning och andra otäckheter.


Värmematta funkar säkert i praktiken, (djuret har ju hängt med sedan 90-talet), men att istället ha spotlight simulerar ett naturligt beteende att uppsöka en skön fläck att sola på. Ute i skogarna finns ingen mystisk uppvärmning underifrån jorden ;) Snacka med dom på Herpers Choice om tips på lampa och armatur om du är sugen.

Sköldpaddor simmar alltid mot glaset i min erfarenhet, dom ser ju trots allt ut där igenom. Som du skriver så är att täcka för det enda alternativet. Troligt är att sköldpaddan kommer att böka i hörn o kanter där i alla fall, dom är väldigt nyfikna varelser :) Att göra det lite "träskigare" med en del flytväxter från akvariebutiken är annars uppskattat och gör att det inte är så kliniskt genomskinligt om du förstår mig rätt. T.ex Anachris är en klassiker som är vanligt förekommande i handeln.


9
5
tess:
okej :) 

okej vad bra att du sa det! är det någon speciell sand eler jord?
tycker du jag byter plats på vattnet och land så den får större vatten yta eller räcker den där lilla ytan? :)

okej då ska jag prata med dom! 
vad är armatur? :)

jaha okej så då är det inget farligt? :) 

tack för alla jätte bra svar det uppskattas!

Medlem i GHF
70
23
hjelte:

Dom här två säckarna skulle jag nog t. ex kunna rekommendera då du svänger förbi Herpers Choise :)

herperschoise.se/product.html/terrariesand/rod-2?category_id=28

herperschoise.se/product.html/jungle-earth?category_id=28


Jag tycker du har en helt ok fördelning på land och vatten, sköldpaddan skulle säkert inte tacka nej till mer av båda, men den kommer inte fara illa av nuvarande fördelning. Just Cuora Amboiniensis är ju en förhållandevis bra simmare men dom påträffas ofta i grundare kärr/risfältdär de lever i det vilda.

Armatur är det du använder för att montera belysningen :)

Själv har jag två såna här till min UVB respektive värmelampa:

herperschoise.se/product.html/glow-light-medium?category_id=17


Nä, att simma mot glaset är inget farligt i sig, men ser ju så klart lite jobbigt ut för oss människor. Sanningen är ju att djur i fångenskap faktiskt då och då märker av att dom är just instängda, och självklart letar efter en väg ut. Mitt mål är att göra deras miljö i "inhägnaden" så stimulerande så möjligt så att deras naturliga instinkter får komma till sin rätt.

Javisst, alltid kul att få hjälpa till! :)


9
5
tess:
okej ska man blanda då sanden och det andra? :) för det stod för vattensköldpaddor så undrar om de menas att de ska vara i vatten då? :)
jätte snällt av dig att ta tid och visa!

okej vad bra :) 
någon sa till mig på facebook att man inte fick ha mycket vatten för dom inte kunde simma och då kunde drunkna :/

behövs det filter till vattnet? :) 

okej då förstår jag :) 

jaha okej då förstår jag!


593
551
Redfoot:
Sköldpaddor ska inte ha värmematta utan värmen ska komma uppifrån.
/R

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Ja, blanda sanden med jorden vet jag. Övervägande jord skulle jag nog sikta på själv. Den typen av sand är bra därför att om det av misstag sväljs ner så är kornen så pass små att bör passera hela vägen utan att orsaka skada.

Tipset på facebook var nog välmenat, men som sagt så är just din art en god simmare, så du bör ej oroa dig :)

Ett filter skadar ju aldrig såklart, men du har på bilden rätt så lite vatten ser det ut som. Ett litet innerfilter som fungerar på grunt vatten är att rekommendera. Använder du ej ett sådant så måste du vara ännu mera flitig i dina vattenbyten, minst två gånger i veckan om man frågar mig.

Du får gärna skriva i PM till mig om du har flera frågor!

Mvh

593
551
Redfoot:
Det verkar kanske lite konstigt men jag höjer alltid ett varnande finger för att fortsätta ta frågor via PM. Du får en människas synpunkter på hur du bör göra, vilket kan och jag säger kan, vara fel.
Detta är nu inte något personligt mot någon så ta det rätt :)
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild