Temperaturproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
10
kLYSHAN:
Tjena!
Har blivit en hel del trådar på sista tiden men är tacksam för all hjälp som man kan få :)
Precis som Rubriken lyder så har jag problem med att få upp rätt temp i mitt terrarium.

Har min Exo-terra matta dygnet runt men på varma sidan så kommer jag endast upp i 25-27 grader och på den kalla sidan så ligger den runt 21-23.

har försökt tänt ljus och så runt i lägenheten för att försöka få upp värmen men utan att lyckas.
Sen är det dock kallt överlag i vårat hem då våran hyresvärd inte börjar slå på elementerna fören det typ kommer snö och blir jätte kallt.

Så borde jag flytta terrariet eller ska jag kanske köpa lite starkare lampor som man kan ha som "belysning" som värmer på lite.?

Vet att det finns värme lampor osv men tänkte att jag kanske kunde komma undan de?

Vill såklart att ormen ska ha den bra temp så den håller sig pigg och frisk och tempen som jag vill nå är 30c på varma och 25c på kalla.

Tack på förhand

2966
1645
Hoggaforfan:
Prova att isolera underifrån med en tex frigolitskiva och se om det hjälper.

51
36
GL8936:
Vad är det för typ av terrarium? Enkla lösningen annars är att köpa en matta med högre effekt el köra på ngn annan värmekälla.

6
3
Constrictors:
Om du har nät i taket. Köp en värmelampa så är saken klar.

83
68
LennieN:
hej, har själv haft problem med exo terra burkar. Problemet med dom är nättaket som släpper ut jättemycket värme och fukt. Jag sågade till en 12mm PVC-skiva, satte i en värmepanel och ett lysrör, sen har jag inte haft problem med varken temperatur eller fukt.

Har du för kallt i rummet där terrariet står, så kan du (om du nu inte får upp värmen med dina vanliga element) köpa ett värmeelement man kopplar i eluttaget, så du får upp värmen i rummet. Det kvittar nästan vilken värmekälla du har i terrariet, har du för kallt i rummet, så kommer du inte upp i den temperaturen du vill ha.

Tro mig, jag fick isolera en källarlokal där det var 15 grader, samt sätta in el-element för att få det att funka med värmen i terrarierna. :)



88
72
gebon:
kLYSHAN skrev:
Tjena!
Har blivit en hel del trådar på sista tiden men är tacksam för all hjälp som man kan få :)
Precis som Rubriken lyder så har jag problem med att få upp rätt temp i mitt terrarium.

Har min Exo-terra matta dygnet runt men på varma sidan så kommer jag endast upp i 25-27 grader och på den kalla sidan så ligger den runt 21-23.

har försökt tänt ljus och så runt i lägenheten för att försöka få upp värmen men utan att lyckas.
Sen är det dock kallt överlag i vårat hem då våran hyresvärd inte börjar slå på elementerna fören det typ kommer snö och blir jätte kallt.

Så borde jag flytta terrariet eller ska jag kanske köpa lite starkare lampor som man kan ha som "belysning" som värmer på lite.?

Vet att det finns värme lampor osv men tänkte att jag kanske kunde komma undan de?

Vill såklart att ormen ska ha den bra temp så den håller sig pigg och frisk och tempen som jag vill nå är 30c på varma och 25c på kalla.

Tack på förhand


Är väl en ganska bra temp med bara matta. Bara att skaffa en basking spot som dagsljus, så är du hemma:) Ett tips är att skaffa dig en infra, term, om du inte redan har det. Så har du tillförlitliga temp,värden. Term, som tex är fästa på rutor är inte mycket att lita på. 

116
54
Micke76:
Jag håller med ovanstående inlägg. Det är väl en rätt bra temperatur. Pröva en tunn frigolitskiva eller en akvariematta under terrariet så kanske du får upp tempen någon grad på var sida. Tror dock inte att du behöver någon värmelampa. Så känsliga är inte majsormar för temperaturen. Tvärtom är de ganska anpassningsbara. De lever utspritt från New Jersey ner till Florida.

21
10
kLYSHAN:
Micke76 skrev:
Jag håller med ovanstående inlägg. Det är väl en rätt bra temperatur. Pröva en tunn frigolitskiva eller en akvariematta under terrariet så kanske du får upp tempen någon grad på var sida. Tror dock inte att du behöver någon värmelampa. Så känsliga är inte majsormar för temperaturen. Tvärtom är de ganska anpassningsbara. De lever utspritt från New Jersey ner till Florida.




Okej tack som fan för all hjälp och alla fantastiska tips!
När jag köpte ormen så stod det "Forrest Rodents 25-28c på lådan han låg i och antar att det är "rekom temp"
har lagt en flyttkartons bit över ventilationen upp till men det verkar inte heller ge nån större effekt, så jag tar bort och provar ditt allternativ ist Micke. Har ju haft en del akvarium så någon sådan matta borde ligga någonstans.
ddr:
Vad är det för typ av orm?

21
10
kLYSHAN:
ddr skrev:
Vad är det för typ av orm?


Det är en majsorm :=)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild