Byta kalk?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Jag har en "exo terra calcium" som går ut nu denna månaden, men hur allvarligt är det egentligen med för gammal kalk? Kan man ändå använda det ett tag efter utgånget datum utan större problem? 

593
551
Redfoot:
Är det ren kalk är det inga problem men den kanske är vitaminiserad , då kan de ingredienserna ha 
tappat sin verkan. 
/R

309
38
reptilicus_:
Det är ren kalk, ingen vitamin eller D3

412
419
Hadara:
Kalk kan väl inte bli dåligt? :P 

593
551
Redfoot:
Då så ;)
/R

88
72
gebon:
Kan väl knappast vara rent kalcium, om det har ett bäst före datum:) 

417
249
KANDARBA:
gebon skrev:
Kan väl knappast vara rent kalcium, om det har ett bäst före datum:) 

Allting har utgång datum efter EU direktiv.
Allt som ska användas till kost eller hälsa måste ha ett utgångdatum. Varor som har undantag är exempel Byggvaror. 

309
38
reptilicus_:
gebon skrev:
Kan väl knappast vara rent kalcium, om det har ett bäst före datum:) 

Är en utav dessa : www.exo-terra.com/en/products/powder_calcium.php
Men jag har även "repti calcium with D3"

417
249
KANDARBA:
reptilicus_ skrev:
Jag har en "exo terra calcium" som går ut nu denna månaden, men hur allvarligt är det egentligen med för gammal kalk? Kan man ändå använda det ett tag efter utgånget datum utan större problem? 


So åvanstående tidigare nämde så blir inte kalk gammalt och det blir det inte heller. Men däremot vitaminer blir gamla. Inte så dom blir farliga men dom har sämre verkan efter en tid. Men det är mycket senare än vad som står på burkarna. 


88
72
gebon:
KANDARBA skrev:

Allting har utgång datum efter EU direktiv.
Allt som ska användas till kost eller hälsa måste ha ett utgångdatum. Varor som har undantag är exempel Byggvaror. 


Japp och kalcium ( vilket jag utgick ifrån menades med rent kalk ) hamnar väl knappast under kost och hälsa utan att vara uppblandat med annat.  "Rent metalliskt kalcium reagerar med luftfuktigheten så att ett vitt lager av kalciumhydroxid bildas på ytan. I reaktionen bildas vätgas":) Ordet kalk däremot kan man ju använda om olika kemiska föreningar om de innehåller grundämnet kalcium ( Ca ).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild