Anakonda, äter människor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

278
47
Boboo:
Hej Alla

Bilogen Nial Mcann gjorde resa till Venezuela för att hitta monsteranakondor och höra om historier om människoätande ormar.

Nial Träffade en fiskare vid namn Carlos som i gryningen gett sig ut med en kajak med en kompis , helt plötsligt hördes ett plask av en anakonda som attackerade vännen som var en fullvuxen man.
Mannen drogs ner i det mörka vattnet. Enligt Carlos var det sista gången han såg sin vän.

Nial begav sig till floden Carua (om jag minns rätt namn) där han träffat indianer som berättat om monsterstora anakondor som äter människor. Efter en veckas sökande hittade han en hona på 5,50 meters längd och 64 cm i diameter med 18 cm långt huvud.

Som jag nämnde i en tidigare tråd för ett tag sedan på forumet om engelsmannen och forskaren (minns ej namn) som sägs ha skjutit en 18 meter lång anakonda i Amazonas (om jag mins rätt var det slutet 1800-tal / tidigt 1900-tal).

Ormexperter, vad tror ni om ovan information?
Kul att höra alla era idéer och tankar kring dessa ormar.

mvh
b




953
1840
peter54:
Jag tror inte ett smack på att ormar kan äta vuxna människor. Små barn kanske som inte har några utskjutande axlar, skulle funka, men ingen orm kan kränga huden mellan käkarna 20-30 cm ut åt vardera sida för att kunna passera axlarna. Att svälja från fel håll funkar inte heller eftersom ormar är dåliga på att knyta ihop fötterna på människor. Ormen skulle därmed bara få med sig ena benet och då tar det stopp i grenen.

Alla boider kan döda en människa, men ingen kan äta en vuxen människa. Det räcker med en 150 cm lång pyton som drar åt runt halsen om den har grepp med både mun och svans, så kan det vara kört. Jag har själv lindat upp en P. molurus bivittatus av den storleken som dragit åt ordentligt runt halsen på en kompis och det fanns inte på kartan att få in fingrarna emellan ormens kropp och killens hals kan jag intyga. Min kompis var mörkblå i ansiktet innan jag fick loss ormen och jag lovar att han aldrig lägger en pyton över axlarna någon mer gång.

278
47
Boboo:
Tjena,

Av vilken anledning tror du den drog åt runt halsen?

mv

953
1840
peter54:
Ormar är rätt enkla i skallen och fjunet i nacken på en människa kan utlösa huggreflex. Har ormen väl huggit fast kommer svansen reflexmässigt att söka ankarfäste. Just så tror jag den händelsen kan förklaras. Jag har varit med om samma sak mer än en gång att en pyton eller boa har börjat trycka nosen hårt mot det fjuniga håret i nacken på en person och då gäller det att vara med och avleda ormen så att den inte får för sig att bita tag.

278
47
Boboo:
hmmm intressant....
mvh



278
47
Boboo:
Peter,

Något som slår mig samt jag tänker på är ormtämjaren Austin Stevens som beskrivit och nämnt flertalet gånger nätpyton som människoätande i det vilda.

Du menar att det inte alls stämmer?

Med vänlig hälsning,

51
36
GL8936:
Austin Stevens och liknande karaktärer får tittarsiffror på det sättet. Ormar provoceras att hugga, filmas i speciella vinklar och tillhörande musik för att göra det mer spännande osv.
I ett klipp försöker han t.ex. fejka att en nätpyton drar ner honom på backen och ringlar sig runt fast det är tydligt hur han själv drar ner sig ormen i backen och försöker få det att se ut på det sättet.

Animal planet är skit.

Övriga kan tas med en väldigt stor nypa salt. Eventuellt några kg salt.

Sedan när det snackas mått på stora ormar vare sig de är på bild el via ryktesväg så är det till allra största del överdrifter. I helgen träffade jag t.ex. på en kille som påstod han sett en 30 m lång kungsboa på ett zoo.
Kände inte för att ta en diskussion så jag förträngde så gott det gick att jag överhuvudtaget hört det uttalandet.

953
1840
peter54:
Boboo
Nej jag tror inte på Austin Stevens över huvud taget, det han gör och säjer handlar enbart om personlig PR och syftar ytterst till att, som GL8936 redan är inne på, dra höga tittarsiffror = pengar, pengar, pengar. Fråga den gode Austin vad den person han sist såg blev uppäten hette.

278
47
Boboo:
Haaa :))) om han redan är död så är det svårt att fråga, skämt och sido.

Håller med mkt av det ni nämner,, förresten från det ena till det andra ngn av er som såg dokumentären om vithajen submarin på Discovery Chanel för 1 år sedan? 

1229
464
leedragon:
engelskmanen kanske menade 18 feet och inte 18 meter?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild