Döende ödla? -JungfruGecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

382
36
MariBarita:

I förrgår när jag gjorde rent i ödlornas burk så såg jag honan och hon verkade pigg (hon sprang iväg för att gömma sig) 

 

I gårkväll hittade jag henne liggandes på botten i burken(hon reagerade inte ens på mitt finger).

jag kunde ta i henne utan problem och vända på henne, hon var väldigt svag.

Jag lade henne på en bit kokonötskal och lät henne vara.

Idag hade hon flyttat på sig ca 5cm.

Hur sjutton kan hon vara pigg och jättesnabb ena dagen och döende(?!) nästa dag... jag fattar ingenting :(

 

Fakta:

Jag köpte henne som vuxen och vet inte åldern på henne.

Tempen i burken är ca 23-25 grader.

Ödlorna får "kött" ca 2-3 ggr/vecka och resten av veckan mosad banan blandad med cgd (eller ibland mosad banan med vitamin & kalk)

Det finns en lite fläkt i burken (för att hindra att det blir mögel)

Jag sprayar burken med vatten 2ggr/dag

Burkens mått 60x40x40

Antal djur: 8st i olika åldrar ( men 4st är adulta)

 

 


150
13
Hillmans:

Hej

Det du gör är säkert super bra för ödlan. Jag tror tyvärr att tiden kan vara kommen för din ödla. Det står om dom att dom blir ca 5 år(jag vet inte om det stämmer, dessutom kan djur bli äldre en åldern som är given), köpte du henne som vuxen så kan det vara att hon är 5 eller över detta. 

Det hände samma sak med våran kameleont, Han var super aktiv hela 5 år sen helt plötsligt en dag, ja man kan säga han bara gav upp. Ville bara vara stilla i ett hörn. Det var så konstigt. 

Vi köpte honom som vuxen med.

Mindre ödlor är oftast jätteaktiva hela livet, men när dom närmar sig sitt slut så går det så fort att man knappt fattar vad som händer.

Jag vet att detta inte är nån tröst, jag är ledsen.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Riktigt tråkigt, men skulle tippa på att det tyvärr är som hillmans säger.

Uppdatera oss gärna hur det går. 

Beklagar.


504
396
Crippa:

Se till att den får i sig lite vatten, den kan vara uttorkad! Jag skulle lägga den i diskkon så den får i sig lite. 5 år är inte så mycket tycker jag


382
36
MariBarita:

Från att varit helt lealös så rör hon nu på sig och drar sig undan när jag närmar mig.

Hon är fortfarande svag men jag har nu sett att hon dricker (hoppas att hon äter också)

Jag har henne i "barnkammaren" (därav äggen)

Jag har funderat lite till och från om jag ska avliva henne men eftersom hon verkar vara lite bättre nu så avvaktar jag. Det är svårt att veta vad som kan vara problemet, om det är ngt tillfälligt eller ngt mer allvarligt.


225
4
ia_:

Jag kan inte ett skvatt om jungfrugecko, men hittade någon med liknade problem efter lite googlande. Länk till posten finns här: en.allexperts.com/q/Reptiles-704/2010/12/Mourning-Gecko-sick.htm

Tänkte att det kanske kunde ge någon slags input...

Hoppas hon repar sig!


382
36
MariBarita:

Tack ia_ för länken. 

Det framgår inte av länken om den fick kalk d3 vitamin innan den fick problem.

Min har fått cgd mosad i banan och ibland bara banan med vitamain/kalk i (förutom bananflugor ca 2-3 ggr/veckan) sen jag köpte henne i somras.


225
4
ia_:

Näe, jag såg det också. Men jag tänkte att jag slänger upp länken i alla fall, om det nu kunde ge någon ny infallsvinkel eller nåt... Kunde ju inte skada tänkte jag. =)

Hur mycket vitamin behöver de geckosarna? Hon kanske behöver en extraboost av vitamin? (Observera att jag bara spekulerar, kan som sagt inte mycket om denna ödleart!)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild