Syrsägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

107
7
Andresjolander97:
tjenare! 
La i två syrsor till min crested gecko igår och märkte i morse att han bara ätit en då jag såg den andra springa runt och lägga ägg i jorden... Då undrar jag kommer det kläckas massa små syrsor där i eller måste äggen bli befruktade och jag kan vara lugn? Vet ju att dom frodas i fuktig jord och vill inte få hela rummet fyllt med kryp.

417
249
KANDARBA:
Andresjolander97 skrev:
tjenare! 
La i två syrsor till min crested gecko igår och märkte i morse att han bara ätit en då jag såg den andra springa runt och lägga ägg i jorden... Då undrar jag kommer det kläckas massa små syrsor där i eller måste äggen bli befruktade och jag kan vara lugn? Vet ju att dom frodas i fuktig jord och vill inte få hela rrummet fyllt med kryp 


Jo det finns risk att det kläcks en del syrsor i terrariet. en det blir samtidigt mat åt ödlan. Du kan alltid kasta substratet och fylla på med nytt eller plocka ut små ungarna efterhand. 

107
7
Andresjolander97:
KANDARBA skrev:


Jo det finns risk att det kläcks en del syrsor i terrariet. en det blir samtidigt mat åt ödlan. Du kan alltid kasta substratet och fylla på med nytt eller plocka ut små ungarna efterhand. 

Hur lång tid tar det innan dom kläcks? Hämtade ju ödlan igår så vill inte hålla på att störa honom på några dagar iaf.
Jo de är ju bra att de är lite mat åt honom men dom är ju så extremt små och vill inte få hela rummet fullt med krypen :p
Fast dom kanske dör relativt fort om dom hittar ut i rummet

293
354
Dynamitella:

Har haft samma problem och matar bara med pincett, med syrshanar eller i en burk. Så läggs inga ägg :) 


107
7
Andresjolander97:
Dynamitella skrev:
Har haft samma problem och matar bara med pincett, med syrshanar eller i en burk. Så läggs inga ägg :) 

Ja jag läste att det kan vara smart att ta ut dom och mata dom på en lite mer öppen yta pga av att dom är rätt klumpiga jägare men som sagt ville inte hålla på med honom när han är rätt nervös av sig efter flytten men får tänka på det nästa gång men ska städa rent lite när han kommit in i nya miljön sen :) hur lång tid tar det innan dom kläcks vet du det? 

293
354
Dynamitella:

Jag rekommenderar inte att ta ut ödlan varje gång du ska mata. Det är helt onödig hantering och kan för en rädd ödla göra mer skada än gott :) En hög skål i terrariet är betydligt bättre då geckon får chansen att jaga ifred på natten, eller en insekt som sprattlar på en pincett. På så sätt kan du interagera med geckon en aning utan att vara för "på" och röra vid honom.

Har för mig att det kan ta mellan 2 och 4 veckor beroende på fukt och temperatur, men mina ägg här hemma låg i mer än 2 månader innan de kläcktes. Dock i 21 grader, så det var inte helt oväntat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild