Ormkvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

75
82
Snuset:
Hej!

Tror att ett av mina terrarium har drabbats av ormkvalster... Någon som vet hur bra  mite off fungerar? Jobbar som skadedjurssanerare så har tillgång till lite allt möjligt men vill inte använda för giftiga saker... :/

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Först och främst bör du ta reda på om det verkligen är ormkvalster, att köra en behandling utan att det är kvalster känns onödigt :)

Hur bra mite off fungerar kan jag inte svara på, vet inte ens vad det är om jag ska vara ärlig.

Har du inte läst artikeln om ormkvalster här på terrariedjur.se så gör det..och har man läst en gång kan det vara nyttigt med repetition :)

Jag skulle rekomendera att använda någon av behandlingsmetoderna som är välkända. Hoppas du INTE åkt på dessa jobbiga kryp!

Du skrev också att "ett av mina terrarier har drabbats av ormkvalster". Låter som att du har fler terrarium och risken är överhängande att även dom är smittade vid en kvalsterinvasion :/ ALLA terrarier och djur bör behandlas även om man endast ser kvalster hos några.


75
82
Snuset:
Jo jag har läst och tror tyvärr att det är ormkvalster.. Jag kommer självklart att sanera i alla burkar. Har som sakt möjlighet att ta död på allt levande här hemma utan problem men behandlingen av djuren ser jag som det största problemret :/

1159
625
Temla:
MiteOff fungerar utmärkt att ha på djuret (har själv använt det på en orm och kvalstren försvann efter bara första behandlingen men för säkerhets skulle gjorde jag 3 behandlingar med 1-2 månaders mellanrum). Det ska heller inte vara skadligt för djuret på något sätt.


96
141
Guns4ever:
En polare köpte en sån här www.ebay.com/itm/301466168202 funkade perfekt sa han, tog hela rummet på en gång.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Guns4ever skrev:
En polare köpte en sån här www.ebay.com/itm/301466168202 funkade perfekt sa han, tog hela rummet på en gång.