Värmepanel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

378
340
Silvetaz:
neon skrev:

Ja värmepanelerna man köper hos tropic shop måste ha en distans mellan panel å tak! Står i bruksanvisningarna nu mera 2 st har smält för mig för några år sen?!

m5 skruvarna kan du skippa funkar med vanlig trä skruv eller liknande!



Däremot är m5 skurvar smidiga då du kan köra igenom skruven underifrån och sen använda 1-3 muttrar för att skapa en distans :)

198
112
MoreliaMikael:

Tänkte nog göra så att jag kör M5:or fast längre och lämnar ett 1.5-2cm tomrum mellan värmepanelen och taket.
Bör ju fungera mer än väl med tanke på att de inte ska bli särskilt varma på ovansidan.
Fungerar ju lysande för värmemattor som blir varma på båda sidor.


120
62
neon:
Silvetaz skrev:



Däremot är m5 skurvar smidiga då du kan köra igenom skruven underifrån och sen använda 1-3 muttrar för att skapa en distans :)

Ja det kan jag hålla med om men då blir inte terrarierna staplingsbara och det vill jag ha! Annars måste man ha mellanrum osv....

5104
3879
Tropfrog:
neon skrev:

Ja det kan jag hålla med om men då blir inte terrarierna staplingsbara och det vill jag ha! Annars måste man ha mellanrum osv....


Hur tjockt är materialet dina burkar är byggda av? Visst borde det gå att försänka? Åtminstone en halvhöjds mutter? Den borde hålla tyngden av en värmepanel utan problem 

Det gäller att se möjligheterna, inte hinderna :)

Mvh
Magnus 

198
112
MoreliaMikael:

En fråga som dök upp i mitt huvud nu också är om man behöver någon sorts skyddsgaller över denna?
Tropic-Shop säger att den nya generationens 70W-platta har en yttemperatur på 50 grader vilket inte är så allvarligt, men då mitt terrarium är 80cm högt så vettefan om det räcker till. Så jag funderade på den äldre generationens värmepanel, och den blir 70-80 grader varm.

Ormen stryker sig ju mot taket hela tiden, så finns inte risken att den bränner sig på den?


378
340
Silvetaz:
neon skrev:

Ja det kan jag hålla med om men då blir inte terrarierna staplingsbara och det vill jag ha! Annars måste man ha mellanrum osv....


De flesta M5 muttrar är inte mer än vad 4-5 mm tjocka. Gör en nedsänkning i trät som passar bulten så går de ändå att stapla :)

När det gäller större terrarium så kör jag med regelverk uppe och nere också vilket skapar en naturlig nedsänkning så att du kan stapla och gömma sladdar osv.

120
62
neon:
Tropfrog skrev:


Hur tjockt är materialet dina burkar är byggda av? Visst borde det gå att försänka? Åtminstone en halvhöjds mutter? Den borde hålla tyngden av en värmepanel utan problem 

Det gäller att se möjligheterna, inte hinderna :)

Mvh
Magnus 

120
62
neon:
Tropfrog skrev:


Hur tjockt är materialet dina burkar är byggda av? Visst borde det gå att försänka? Åtminstone en halvhöjds mutter? Den borde hålla tyngden av en värmepanel utan problem 

Det gäller att se möjligheterna, inte hinderna :)

Mvh
Magnus 

Jag kör 1,2 cm formplyfa utan reglar.... ja det skulle nog funka att försänka och sätta i bultar men svårt att hålla emot på ovansidan när det står 3 terrarier där går mycket lättare å snabbare att dra i 4 träskruv!?;-)

3
3
nickenyfiken:
Jag har precis fått hem min tropic shop heat panel, kan ni lägga upp lite bilder på hur ni monterat dem?

Skulle man kunna montera dem på väggen på varma sidan för att försöka separera varma och kalla sida så mycket det går?

Jag testade den precis och det verkar ut som "baksidan" är den som blir varm, då ser den ju upp och ned ut om man monterar den delen nedåt.

Sista frågan är vad som gör dessa bättre än värmepanelerna man kan köpa i sverige förkycklingar som ser identiska ut men är billigare.

Medlem i SHF
15
18
PDD:

nickenyfiken skrev:
Sista frågan är vad som gör dessa bättre än värmepanelerna man kan köpa i sverige förkycklingar som ser identiska ut men är billigare.


Det är ingen skillnad på tropik shops värmepanel och de man kan köpa i Sverige till kycklingar. De paneler som tropic shop säljs av bland annat lantbruksaffärer i polen, till kycklingar.

Har även jag köpt från tropic shop tidigare men kommer i fortsättning köpa mina värmepaneler hos någon när lantbrukshabdlare, dessutom finns det fler storlekar att tillgå på dessa i Sverige :) 

www.lantkompaniet.se/vaermetak-foer-kycklingar-40-x-50-cm-50-w.html

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild