Ny på vattensköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Bewitched:
Hej,

Jag och min sambo har precis övertagit 2 stycken vattensköldpaddor från en psykiskt sjuk man som inte längre klarar av att ta hand om dem, det är en falsk kartsköldpadda och en reeves kärrsköldpadda. Båda är hanar och 3-4 år gamla, än så länge går de ihop, men vår tanke är att försöka hitta ett nytt hem till en av dem.

Jag har massor av frågor och läst allt jag kan hitta på denna sidan och på övriga sidor jag hittat via google. Uppskattar all information jag kan få.

Var köper man foderkalk? Hur mycket och hur ger man det? Läst att kalk stenar inte är att rekommendera.

Hur gör man med matning? Vi ger dem pellets för vattensköldpaddor 3 ggr i veckan och har försökt med sallad, vitkål, broccoli, men det har inte fungerat. Hur gör ni?

Sen har jag en fråga ang. sköldpaddor och fisk. Vi skall nämligen köpa ett begagnat akvarium och där medföljer en del fisk. Kan vi ha dessa ihop med sköldpaddorna utan sköldpaddorna tar skada? Jag har förstått att det kan stryka med några fiskar, och det gör inte oss något, så länge sköldpaddorna inte tar skada. Fiskarna är av arterna: Algätare, guldbarber, Platy, Koppartetror och Palettciklider.

Hur är det med vattenväxter? Finns det några som är giftiga för vattensköldpaddor eller fungerar alla?

Vi hade tänkt och köpa Eleim ytterfilter ecco pro 200. Är det ett bra filter? Räcker det i kapacitet för ett akvarium på 150x50x50?

Vilken sorts doppvärmare rekommenderar ni? och vilken styrk bör man ha?

Spelar det någon roll vilken värmelampa man köper? eller räcker det med den de rekommenderar i zooaffären?

Vilken är den bästa "vattenrengörarmojengen" Alltså den man använder för att suga ur vattnet och smuts vid vattenbyten?

Och hur rengör man akvariet bäst/lättast vid månadsrengöringen?

Som ni märker har jag massor av frågor, säkert hur många som helst som jag inte kommit på än :) Uppskattar alla information/råd jag kan få från personer som är vana att ha vattensköldpaddor. (Väldigt svårt att finna information om hur man bäst tar han om dessa vackra djur).

Tack på förhand alla.


19
3
ljuvisen:
Jag har en falsk kartsköldpadda som älskar mat. Han får pellets för sköldpaddor var tredje dag i en separat hink med vatten i för det håller vattnet renare. Sen ibland ger jag honom sallad som han älskar, har försökt med morot men det var inte hans grej. Man kan mata dom vart annan till var tredje dag och dom ska få lika mycket mat som deras huvud är stort. Jag har också funderat ett tag på att ha min sköldpadda med fiskar men har frågat många olika och alla säger olika saker. Algätare är bra för att det renar akvariet lite men om man har fisk kan fiskarna bli skadade eller uppätna. Jag tror inte att det blir tvärtom. 
Jag brukar köpa vattenväxter som finns i djuraffären och dom ska inte vara giftiga. Haha jag försökte svara på det jag kunde!

9
1
Busberg:

Hej!

Jag ger mina större kartsköldpaddor mat varannan/ var tredje dag, de får oftast pellets men ibland lyxar jag till det med lite räkor eller mindre fiskar som jag köpte frysta till min alligatorsnapper.

Vattenrensning rekommenderar jag ett vattenbyte på ca 30% en gång i veckan för att det ska kunna hålla sig på en bra nivå.

Doppvärmaren är lite klurigare, styrkan ska vara så att den klarar av att värma upp karet djuret är i men man får se till att den är skyddad så att djuret inte råkar ha sönder det, går att köpa ett PVC rör som doppvärmaren får plats i sen gör du hål i röret så att vatten fritt kan röra sig ut och in därifrån. Eller så köper du en av dem där okrossbara, de kostar lite mer men av erfarenhet så är dem värda pengarna.

Angående fiskar, så får man räkna med att någon försvinner ibland, men så länge du inte köper fiskar som innehåller mycket Thiamin som blockerar Vitamin B1 (med andra ord, undvik guldfiskar t.ex), personligen kör jag på platy och svärdbärare :)

Slutligen till filtret skulle jag nog rekommenderar att skaffa ett större, sköldpaddor skitar ner extremt mycket, en bra sak att tänka på är att filtret ska kunna klara minst dubbla vattenmängden som du har i akvariet.

Hoppas det hjälper dig lite på vägen och välkommen! :D


5099
3873
Tropfrog:
Det är förbjudet att ha rovfiskar och bytesfiskar tillsammans. Jag skulle bli förvånad om det är lagligt att ha bytesfiskar med sköldpaddor som kan äta dem.

Mvh
Magnus    

508
304
Jonas77:
Tropfrog skrev:
Det är förbjudet att ha rovfiskar och bytesfiskar tillsammans. Jag skulle bli förvånad om det är lagligt att ha bytesfiskar med sköldpaddor som kan äta dem.

Mvh
Magnus    


Är det olagligt att mata med levande fisk?

5099
3873
Tropfrog:
Jonas77 skrev:


Är det olagligt att mata med levande fisk?



Det kan jag inte svara på. Tror inte det.

Mvh
Magnus 

5099
3873
Tropfrog:
Reglerna har ändrats lite sedan jag läste sist (längesedan). Nu står det såhär:

Om en fisk blir stressad av eller visar aggressivitet mot andra fiskar måste vi som djurhållare och agera för att stressen och aggressionen ska upphöra.

Det tolkar jag nog ändå som att det blir svårt att ha fiskar tillsammans med sköldpaddor.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Hej.

Detta jag skriver nu vet jag inte om jag ens håller med om själv (för det gör jag inte). Men det handlar om tidigare (ogenomtänkta?) ställningstagande från jordbruksverket och konsekvenser av dessa. 

Som ni säkert alla vet så har Jordbruksverket sagt att det är olagligt att mata med levande möss till ormar (jag kommer inte gå in djupare på det även om det går att diskutera i oändlighet). Deras argument för det grundar sig den dåvarande djurskyddslagen där det står att “djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande” (§2). Jordbruksverket skriver att: "Enligt jordbruksverkets uppfattning är utfordring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ djurskyddslagen och därmed är det förbjudet". Lägg märke till att de skriver djur. Fisk är ett djur. 4§ i den gamla djurskyddslagstiftningen säger att “Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt”.

djur.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1370041089149/Levande%20F%C3%B6da%2031-6812-10.pdf

I den nya djurskyddslagstiftningen har paragraf 2 bytt plats (§1 kap 2) men säger samma sak (Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom). § 4 har ersätts med § 2 kap. 2 som säger ungefär samma sak som tidigare. Ingen ändring i lagstiftningen alltså, vilket bör betyda att Jordbruksverkets ställningstagande står fast. Detta styrks av vad jordbruksverket själva skriver på sin hemsida: “djurskyddslagstiftningen kräver att djuren avlivas innan de utfodras till andra djurslag detta krav gäller inte för insekter”.

djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/foderforolikadjurslag/reptiler.4.5ef82b8114f7ff64c9b67196.html

Eftersom djurskyddslagstiftningen inte nämner något specifikt om djurslag, så antar jag att detta gäller alla djur (förutom insekter enligt jordbruksverket)? Med andra ord även fiskar. Så lika lite som att man inte får mata sköldpaddor med levande möss, så får man mata dem med levande fiskar (sköldpaddor nämns t o m i jordbruksverkets ställningstagande). Jag kan inte se att jordbruksverket skulle se det annorlunda? 

Om jag har fel här och fiskar har ett undantag så säg gärna till. Jag har inte sett något som tyder på det, men jag antar att allt är möjligt? 

Nu vill jag igen säga att jag inte tycker detta är rimligt, men ska vi kolla på vad Jordbruksverket säger så är det svårt att se att de skulle vara av uppfattningen att det är lagligt att mata en sköldpadda med levande fisk. Och då som folk säger i denna tråd att sköldpaddor oundvikligen kommer ta sig ett skrovmål av en fisk då och då så är det enligt jordbruksverket förbjudet att hålla fisk och sköldpaddor ihop. 

Till sist vill jag säga att jag tycker det är onödigt, olämpligt och moraliskt förkastligt att mata med levande i de fall där det inte är nödvändigt, vilket är de allra flesta fall. Men det är också en annan fråga. Jag ville bara klargöra det.


Jonas77 skrev:


Är det olagligt att mata med levande fisk?




[quote=Tropfrog]


Det kan jag inte svara på. Tror inte det.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild