Svedjemos 3:e

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

378
479
Svedjemo:
Här kommer ännu en byggtråd. Ett litet terrarium på 40x30x30 LxBxH.


Jag började med byggskummet...


Sedan borrade jag ett hål i taket för bevattningen...


Även i botten blev det ett hål. Eftersom terrariet är så litet så blir det svårt att bli av med vattnet från bevattningssystemet utan dränering. Det blev ett simpelt system med ett hål med en slang i. Slangen sticker upp ett par cm från botten och skyddas av toppen på en 0,5l colaflaska. Om vattnet stiger över 2cm så rinner det ner i en fat som står under terrariet...


Satte en sarg under terrariets sidor och baksida. På så sätt får jag plats att ställa ett fat under utloppet för överskottsvattnet...


Hygrolon på väggarna och Leca i botten. Jag har även dragit in en luftslang med två syrestenar i änden för att kunna köra in lite luft genom en luftpump (vilket jag senare valde bort då pumpen lät mer än väntat)...


Ovanpå Leca-kulorna så la jag en trasa för att förhindra att bottensubstratet skulle gegga igen dräneringen...


Lite inredning, dysor på plats och mossmix på väggarna...

378
479
Svedjemo:

Någon vecka senare...


Ytterligare någon vecka senare...


Efter ca en månad och lite fler växter. Monterade även en fläkt eftersom rutorna immade igen hela tiden (uppe i högra hörnet)...


Jag monterade fläkten på en pinne som jag har fäst med ståltråd i ventilationsgallret. Fläkten är på 50mm.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Häftigt. Vad är det för märke på byggskummet som du använt?

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Snyggt jobbat, Svedjemo!

197
111
Wirre:
Snyggt!
Har du namnen på växterna? Speciellt den på sista bilden med fläkten? 

321
444
Daniel_S:
Ser ut att vara två neoreglior, en vriesea, en biophytum och sista bilden med fläkten visar en ficus pumila. :)

378
479
Svedjemo:
Daniel_S skrev:
Ser ut att vara två neoreglior, en vriesea, en biophytum och sista bilden med fläkten visar en ficus pumila. :)


Du har koll på dina växter, du :) Stämmer bra

378
479
Svedjemo:
anders skrev:
Häftigt. Vad är det för märke på byggskummet som du använt?

Jag är ganska säker på att det var Sika jag använde, köpte det på Hornbach.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild