Grön träd pyton och axolotl i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
0
Basiliscus:
Tjena

jag undrar om man skulle kunna ha en morelia vridits och en axolotl i samma terrarium. Vad jag tänkte var att ha hel vatten botten på ca 30cm djup och resten en regnskog med massor av växter och grenar åt pyton ormen. 

Det borde väll funka då dom aldrig kommer möta varandra då axolotlen inte kommer ut ur vattnet och pyton ormen kommer inte gå ner i vattnet eller?

jag vet att man säger att man inte ska blanda arter men i det här fallet bordet det funka. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Pytonormen kan gå ner i vattnet, den kommer även bajsa i vattnet från grenarna :) Kan du lösa det på nåt sätt så kanske det fungerar, jag hade aldrig gjort den blandningen själv, eller rättare sagt jag blandar aldrig några arter av principskäl! 

Är det samma temperaturer och miljö dom båda arterna lever i? 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Axolotler vill ha det ganska kallt, något som en M.viridis inte skulle uppskatta :)
Så det hade inte fungerat särskilt bra.

2966
1645
Hoggaforfan:
Det går säkert att lösa men då det är väldigt olika miljöer (grotta resp djungel) så blir det troligtvis ett väldigt högt terrarium så värmelampan till ormen inte värmer upp vattnet.
Däremot kan man ju bygga och stapla 2 terrarium så det ser ut som ett och samma men grottinredning till den ena och djungel till den andra med glasskiva mellan.
Bara en tanke.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hoggaforfan skrev:
Det går säkert att lösa men då det är väldigt olika miljöer (grotta resp djungel) så blir det troligtvis ett väldigt högt terrarium så värmelampan till ormen inte värmer upp vattnet.
Däremot kan man ju bygga och stapla 2 terrarium så det ser ut som ett och samma men grottinredning till den ena och djungel till den andra med glasskiva mellan.
Bara en tanke.

Axolotlar är inte grotlevande men de vill ha kalt vatten så det är nog inte den bästa kombinationen.

8
0
Basiliscus:
Ok tack för svar. Jag får väll tänka om 

2966
1645
Hoggaforfan:
Fredrik89 skrev:

Axolotlar är inte grotlevande men de vill ha kalt vatten så det är nog inte den bästa kombinationen.

Heh alltid haft för mig att de är grottlevande. Tack för korrigeringen. :-)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Hoggaforfan skrev:

Heh alltid haft för mig att de är grottlevande. Tack för korrigeringen. :-)



Är nog olmen (Proteus anguinus) du tänker på. 

197
111
Wirre:
Det hade även gått att bygga ett kylsystem till vattnet. Typ ett liknande som a6lex gjorde i sitt Epi-web bygge. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Wirre skrev:
Det hade även gått att bygga ett kylsystem till vattnet. Typ ett liknande som a6lex gjorde i sitt Epi-web bygge. 


Tror inte pytonormen hade uppskattat kylt vatten i burken, blir svårt med den höga luftfuktigheten som krävs då också. Tror du ska lägga ner det här projektet :) Det kommer inte fungera bra i längden. (Som dom flesta artblandningarna sällan gör!) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild