Varför är min skäggis svart?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
3
Petter:
Min skäggagam är helt svart i skägget.. Inte uppblåst eller arg på någe vis, bara helt svart..

Efter att ha läst igenom flera trådar inser jag att vi matat skäggis på tok för lite... Han har haft färsk sallad varje dag men bara fått 5-6 syrsor var tredje dag.. Han e 1,5 år...
Senaste tiden har vi ökat till varannan dag med samma mängd... Han äter glupskt!

Efter att ha läst på lite så gav jag honom 12 st syrsor fördelat på två gånger igår, och idag har han redan fått 15... På tre matningar..

Kan det svarta under skägget vara att han helt enkelt signalerar att han är hungrig???
 
Helt annan sak, hur ifta blr han badas?
han har en stor nog att bada i, skål med lagom djupt vatten, i terrariet men jagvhar aldrig sett honom där i..
Har badat honom i handfatet ca en gång i veckan...

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

När skäggisar är svarta i skägget kan det ha med stress att göra, är han alltså svart i skägget jämt? Dygnet runt 7 dagar i veckan? 

Jag skulle bytt från syrsor till kackerlackor om jag vore du :) Dels är kackerlackor ofta nyttigare, sen är dom ofta betydligt billigare och sånt är ju viktigt när man har ödlor som kan smälla i sig mycket insekter per dag! En ödla på 1,5 år bör få mer insekter, så mycket den vill ha, till en viss gräns givetvis :) 

Angående badning av skäggagamer så höll vi också på så med våra ödlor för 15år sen, idag är kunskapen högre om dessa varelser och i min mening är det helt onödigt att bada torrlevande ödlor som knappast badar i sitt naturliga habitat :) Finns ingen anledning om ödlan inte väljer själv att gå ner i vattenbaljan då. Att du aldrig sett honom i badet beror nog på att skäggagamer verkligen inte är några vattendjur, kolla bilder på deras naturliga miljö & peka ut alla vattensamlingar så ser du att dom inte är många om ens några :) 

 


18
3
Petter:
Nä han är svart då och då.. Inget jag oroar mig över direkt. Mest nyfiken..
Kackerlackor är svårt att hitta/köpa i närområdet (tror jag, ska forska lite..)

Nu åt han han 15 syrsor, den 16 lät han helt enkelt vara...

det jag blir lite betänksam över är hans storlek..han är (upplever jag det) ganska tunn, skinnet är liksom veckigt, som en stor överviktig människa som tappat mycket i vikt snabbt......1,5 år gammal enl uppfödaren, ca 30 cm inkl svansen...

Tack för tipset/input ang bad, låter helt logiskt..:)

1159
626
Temla:
Om skinnet är veckigt/skrynkligt kan den vara uttorkad. Försök få den att dricka. Spraya vatten på salladen odyl om du vet att den får i sig för lite vätska.

Ofta kan skäggagamer dricka när dom badar, vilket är en anledning att bada dom ibland (uttorkning). Sen är det ju så att efter ett tag kan dom börja lukta illa av avföring som kan fastna lite baktill och på svansen när dom "torkar" baken efter toalettbesök eller att dom helt enkelt råkar sätta foten i avföringen. 
Jag badar mina väldigt sällan, bara just för att dom ska dricka mer och för att hålla dom rena. En del gillar att bada en del gillar det inte. Om det är uppenbart att dom inte gillar det så tycker jag inte man ska tvinga dom. Första badet dock, brukar inte vara särskilt populärt då dom inte fattar vad det är. :) 

Dom blir svarta i skägget av lite olika anledningar. Stress, upphetsning av någon anledning (kanske ser annan hona/hane) eller sjukdom. Är dom sjuka brukar även andra symptom visa sej som onormal trötthet, matvägran etc.

2048
773
psyjoh:
Som de andra sagt beror skägget på någon form av stress eller att den vill visa upp sig. Har du inga andra skäggisar så är det möjligt att någon eller något i ert hem stressar den. Är den 1.5 år och endast 30cm med svans så låter det mer som du har en dvärgskäggis (pogona henrilawsoni).
Jag har en hane som blir 1 år nu den 16/10 och han är redan 43cm med svans. Men han är oxå väldigt glupsk och har alltid gillat mat. Ca. 30 syrsor/kackerlackor om dagen plus grönsaker. 

2048
773
psyjoh:
Gjorde en ny mätning efter jag skrev inlägget och han är alltså 51cm nu. Har växt en del sen sist. Han är inte 1 år än så är din bara 30cm och 1.5år så känns den väldigt liten. Om det nu inte är en dvärgskäggis? 

2048
773
psyjoh:
Vad gäller vitaminerna du frågade om så har jag aldrig provat dem. 
Jag använder zoomed multivitamin eller exoterra multivitamin. Som kalk använder jag zoomed både med och utan d3.
Vad gäller badning så badar jag bara mina om de skitat ner sig, gått runt i bajset eller blivit skitiga av att gräva för mkt. Väldigt sällan med andra ord. Dem behöver inte bada mer än så. Dem bör däremot få i sig vätska och äter dem bara sina grönsaker så är det tillräckligt. 
Om jag märker det var längesen någon fick i sig vätska så sätter jag på kranen i badrummet och de dricker då från det rinnande vattnet. Har aldrig sett mina vare sig dricka eller bada i vattenskål så jag har skippat det nu i mina terrarie. Men det är nu efter lång tid när jag känner mina djur och vet hur dem fungerar. Hade inte skippat det om jag precis skaffat dem.

18
3
Petter:
Ok..
Dvärgskäggis alltså..?
Hur kan jag veta om inte uppfödaren vet? (Var inte hon sa nånting om...?)Ska mäta honom exakt när han fått vara ifred o smält maten....



2048
773
psyjoh:
Det är bara en gissning att det kan vara en pogona henrilawsoni istället för pogona vitticeps. Sen finns där ju småväxta skäggisar oxå. Mkt beror jupå hur mkt de äter, vitaminer osv. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Petter skrev:
Ok..
Dvärgskäggis alltså..?
Hur kan jag veta om inte uppfödaren vet? (Var inte hon sa nånting om...?)Ska mäta honom exakt när han fått vara ifred o smält maten....


Lägg upp en bild. Det finns ett par skillnader i utseende mellan Pogona vitticeps och Pogona henrylawsoni utöver storleken. Så du kan säkert få hjälp med att få den artbestämd om du inte kan få informationen från säljaren.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild