Varanus salvadorii tillväxthastighet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
Basiliscus:
Vet någon hur snabbt en varanus salvadorii växer? Vet att många kommer ignorera att svara på denna fråga pågrund av min ålder. Dom kommer säkert inte ens ta den på allvar. Men jag vet om hur stora dom blir, hur mycket dom äter och att dom behöver ett STORT terrarium.  Har inte tänk att skaffa en på länge men det skulle ändå vara intressant att veta. 

Mvh basiliscus

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Hör med någon av de få djurparker som har lyckats föda upp dem om de har någon data på tillväxthastigheten, www.varanidae.org/7_2_Camino_et_al.pdf

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
Basiliscus skrev:
Vet någon hur snabbt en varanus salvadorii växer? Vet att många kommer ignorera att svara på denna fråga pågrund av min ålder. Dom kommer säkert inte ens ta den på allvar. Men jag vet om hur stora dom blir, hur mycket dom äter och att dom behöver ett STORT terrarium.  Har inte tänk att skaffa en på länge men det skulle ändå vara intressant att veta. 

Mvh basiliscus


Tragiskt att du behöver förklara dig till varför du frågar.. men tyvärr är verkligheten ofta så nuförtiden i hobbyn. Själv har jag varit i hobbyn i 15 år, jobbat på herperschoise sen de öppnade i princip så jag har stött på många nybörjare. Min första tanke när någon frågar en sådan här sak är absolut inte att "Åh nej nu kommer han skaffa en ödla och sen blir den för stor kommer han kränga iväg den". 

Trist de är så bland många andra

8
0
Basiliscus:
Ok tack för svar. 

278
47
Boboo:

Tjena

jag själv har haft stäpp varan och en nära vän hade nil varan som juvenil . (12 år sedan )

jag matade 2 gång i veckan så den blev mätt
från att den var ca 16cm ca 1-2månader gammal minns rätt .

Ex 5 syrsor 5 Sofobas 1-2st gräshoppor ngr dubia i rätt  stlk

På den tiden odlade jag foder å gav de diffrentierat foder.

efter 1 år matade jag den 1 gång i veckan så den blev mätt.

Efter 3-4 år var den ca 105-110 inkl svans.
10st kycklingar eller möss vid varje tillfälle ..

vid 5 års ålder sålde jag den för avel enligt köparna var den en extremt stor kille, och inte tjock över magen utan längden , den hade stora ytor att gå på, ca 3,5m x 2,5 
fick simma i stort badkar varje vecka ..

Min ide om varaner låt de äta jätte mkt och motionera jätte mkt. De är Starka djur...

om jag inte minns fel så blir salvadorii ännu större än nilvaran , så mata den mkt låt den röra sig på stora ytor. 

Det jag skriver är inte från ngn bok / utan min praktiska erfarenhet av varaner.

är inge expert men jag tror att det finns ngt du kan ta med dig av det jag skrivit, (min kompis var lite expert:) nil varan ägaren 

lycka till. 



Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild