Mini-snapper?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

456
200
isdrake:

Jag kommer snart få en alldeles egen uteplats och är då sugen att anlägga en liten damm. Och då vill jag såklart ha en sköldpadda i den.

Jag är barnsligt förtjust i snappers, så det absolut roligaste vore ju att ha en vanlig snappsköldpadda. Enligt wikipedia så snittar fångenskapsfödda paddor på 28.5 cm och hade den bara hållt sig däromkring hade det varit lugnt. En damm på åtminstone 1000 liter hade inte varit några större bekymmer, antagligen kan jag göra större.

Men samtidigt kan dom bli upp emot 50 cm och det är på tok för stort. Någon som vet om det finns uppfödare i Europa med små adulta djur? L80 verkar sluta vid 40 cm för vattensköldpaddor så efter det är det väl L108 som gäller. Konstigt eftersom sumpsköldpaddor inte har någon maxgräns. Blir i alla fall lite för stora krav. 6 kvm vatten har jag för mig. 



Nåväl, istället eftersöker jag någon slags mini-snapper. Någon som påminner om dem utseendemässigt.

Premisserna är att den antagligen ska kunna bo utomhus i Skåne året runt (eller dvalas inne) och då bli runt 30 cm (eller mindre). Alternativt att jag tar in den vintertid men då får den bli max 20 cm. Och den ska gå att köpa i EU såklart.

Än så länge tycker jag Claudius angustatus är mest lik. Men ge mig gärna förslag på fler. :P


456
200
isdrake:

Claudius angustatus ser ut att vara en riktig trevlig sköldpadda men verkar som dom vill ha runt 27 grader i vattnet vilket antar gör det svårt att hålla dem i damm i Sverige.

Inser jag får dra ner på önskan om ett snapper-liknande utseende. Har ni tips på andra sköldpaddor som fungerar ute iaf vår-sommar? 


111
116
aldabrachelys:
Emys orbicularis klarar sig ute i skåne året om. Vacker padda beroende på lokalitet

1228
464
leedragon:
jag  kollade  runt förut efter en dvärgsnapper liknande sköldpadda coh hamnade på en amerikansk forum, där stod en rätt bra förklaring, det finns bara stora snapper och större snappers :)

35
31
DAR:
Om inte jag minns fel så finns det en nordlig snapper, som kan klara lägre temp än den vanliga.
kan ej latinska namnet på den

hoppas du hittar nått som passar in i din damm

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
DAR skrev:
Om inte jag minns fel så finns det en nordlig snapper, som kan klara lägre temp än den vanliga.
kan ej latinska namnet på den

hoppas du hittar nått som passar in i din damm


Chelydra serpentina heter den och att de klarar lägre vintertemp än samma art längre söderut gör inte att de blir mindre, utan några av de största kända C. serpentina har hittats i in Adirondacks och Algonquin naturområden.

Här är en länk till en härlig bild på snapper i Adirondacks (i staten New York)

www.fieldherpforum.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=19293

Emys orbicularis eller Chrysemys picta bör funka bra att ha utomhus i Skåne året om.

456
200
isdrake:
Men jag vill ha ett träskmonster i dammen, ingen söt disneysköldpadda. XD
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild