Akut! Hjälp med rödörad vattensköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

343
119
Salig:
Hoppas att jag kan få lite hjälp. Har en kompis som är i Kina och ska bo där i 6 månader, och en av hennes inhemska rumskompisar köpte en vad jag misstänker är en rödörad vattensköldpadda som dekoration. Den har stått en vecka utan mat/vattenbyten i en petbox som har vatten som räcker paddan upp till halva kroppshöjden, och verkar nu ha fått ögoninflammation. Min kompis har fått nog och tagit paddan och ringde mig över Skype idag och bad om råd, men jag är ju inte alls insatt i sköldpaddor så nu ber jag er om hjälp. 

Har skickat skötselråd jag hittat online, men vet inte hur man ska tackla inflammationen. Finns ingen veterinär i staden hon bor, och knappt något djursortiment i butikerna. Det finns knappt hund och kattmat för sjutton gubbar :/ 

Det bästa kanske är att ta bort paddan på en gång? Men tvivlar på att de har någon där som kommer göra det på ett humant vis :/

10
4
MInnaSokura:
Salig skrev:
Hoppas att jag kan få lite hjälp. Har en kompis som är i Kina och ska bo där i 6 månader, och en av hennes inhemska rumskompisar köpte en vad jag misstänker är en rödörad vattensköldpadda som dekoration. Den har stått en vecka utan mat/vattenbyten i en petbox som har vatten som räcker paddan upp till halva kroppshöjden, och verkar nu ha fått ögoninflammation. Min kompis har fått nog och tagit paddan och ringde mig över Skype idag och bad om råd, men jag är ju inte alls insatt i sköldpaddor så nu ber jag er om hjälp. 

Har skickat skötselråd jag hittat online, men vet inte hur man ska tackla inflammationen. Finns ingen veterinär i staden hon bor, och knappt något djursortiment i butikerna. Det finns knappt hund och kattmat för sjutton gubbar :/ 

Det bästa kanske är att ta bort paddan på en gång? Men tvivlar på att de har någon där som kommer göra det på ett humant vis :/


 

 

 

Ja de är helt galna i Kina med dom här "dekorationerna".

Den kan äta råa räkor, sniglar, fisk o.s.v. Även lite sallad och gräs går ner i magen på dom. Vad den behöver få är ett ordentligt akvarium att simma i och en landdel som är torr i samma akvarium. Landdelen kan man göra av staplade stenar eller i en djup plastlåda som får plats i akvariet. Fyll den med sand så att den kan gräva. Över landdelen bör den ha uv-lampa och sen tror jag att de behöver få doppvärmare i vattnet så att det håller sig varmt.

Med rätt lampa d.v.s. uv-lampa för reptiler så kan man få bort inflamationen.

Om det är en Kinesisk ras av sköldpadda så kan hon bara släppa den ut i någon å, bäck men inte i havet.
Detta vore det bästa för stackaren!


2048
773
psyjoh:
Hon kan ju oxå rengöra ögonen med koksalt under tiden så den kanske ser lite bättre. Spruta lite nätt med en pipett. 

343
119
Salig:
Tyvärr så tror jag inte att hon kommer att få tag i varesig doppvärmare eller lämplig lampa åt den. Jag har sagt åt henne att ljuset är superviktigt, och att om hon inte hittar lämplig utrustning så måste den ut i solen. Jobbigt när man också vet att paddan förmodligen kommer att förbises när hon sen flyttar tillbaka till Sverige :/ Svårt att artbestämma sköldpaddan, jag såg den endast via en dålig webkamera, men via bilder identifierades den som rödörad.

Ska be henne att skölja ögonen på den, tänkte jag inte ens på.

235
155
Brokensynapse:
Om sköldpaddan kommer bli kvarlämnad hos samma personer när kompisen åkt så är nog det mest humana att ta bort den är min spontana tanke. 

593
551
Redfoot:
Hur ser den förmodade öroninflammationen ut, är det uppsvullna ögon eller?
/R

593
551
Redfoot:
Ögoninflamation ska det naturligtvis vara.
/R

343
119
Salig:
Ögonen ser uppsvullna ut, ja. Har inte sett någon närbild av den, men kan be om bilder imorgon

593
551
Redfoot:
Det låter som brist på vitamin A, har sen då blivit såld som dekoration är det ännu troligare. Då har den förmodligen aldrig fått rätt mat eller vitaminer. Trist med kinesernas syn på dessa djur som lever ett kort liv i en plastförpackning, antingen det nu är en vattensköldpadda eller en kyckling.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild