Cites till juveniler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

82
16
Bremnes:
Jag har lite dålig koll på cites-regler. 
Så jag undrar vad som gäller om man skulle få ungar på cites 1/A listade djur? 
Vad behövs för papper mm. För som jag har förstått det så är det inga problem så länge föräldrarna är fångenskapsuppfödda. 
Men vad krävs av mig som säljare för att ha ryggen fri?

Mvh Andrée 

230
185
Humi:
Bremnes skrev:
Jag har lite dålig koll på cites-regler. 
Så jag undrar vad som gäller om man skulle få ungar på cites 1/A listade djur? 
Vad behövs för papper mm. För som jag har förstått det så är det inga problem så länge föräldrarna är fångenskapsuppfödda. 
Men vad krävs av mig som säljare för att ha ryggen fri?

Mvh Andrée 


Mitt svar är baserat på ormar, utgår på att det är samma med alla 1/A listade djur. 

Föräldrarna ska ha gilltiga papper, chippade eller fotodokumentation. 
När man sedan får ungar på dessa föräldrar så får du antingen ge bort dom utan några krav what so ever. Och läs det väldigt noga. Det får absolut inte finnas några krav alls. Att personen sedan ger dig någonting kan ses som ett krav. 
Det jag vill få fram är att, varför skulle du ge bort ett djur som är värt pengar till någon utan att få någonting tillbaka?

Vill du sälja ungarna gäller det att dom är chippade eller att chippet följer med på sidan av. Samt att dom har cites papper från tex. JBV. 
Se till att varje individ har ett eget papper. Finns det 2 djur på ett papper så är det ogilltigt om ett djur skulle dö eller om dom skulle delas på. 

Se dock till vart du chippar djuren, kolla upp så¨att dom har hållt på med reptiler innan. 

Chippningen kostar olika från klinik till klinik. Ett ställe jag var i kontakt med tog 750kr för första och 550kr/st för resterande.
Cites intyg från JBV kostar 350kr per individ vid uppdatering av gamla/ouppdaterade papper. Utgår att det kostar lika med nya.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild