Skaffa kp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Opal:
Hej, jag har funderat länge på att skaffa en orm, och tyckt att kungspyton verkar vara en trevlig art som förstaorm. Men jag undrade vad ni på den här sidan tycker om just kungspyton. Är det en bra första art? Kräver den UV? Vilka mått på terrarie? Underlag? Är det lätt att hantera? (Om ni någon gång blivit bitna eller liknande) 

Var förvarar ni era frysta möss? (Är nog inte så populärt hemma att ha dem bland maten) 
Har läst skötselrådet här flera gånger, men vill ha era råd!

Och sista frågan: hur övertalar man sina föräldrar om att få skaffa orm? Är 15 år och kan ta hand om allt själv, men de har inte umgåtts med så många ormar tidigare och tycker att de är "opålitliga". 

Ojojoj mycket frågor... Men hoppas nån vill svara!



51
60
LillNaisarn:
Ska försöka svara så gott som jag kan på dina frågor. 

Min första orm var en kungspyton och det är en relativt lättskött orm men det kan vara rätt jobbigt för den ovane att sin orm inte äter kontinuerligt (Kungspyton är trots allt känd för att kunna matvägra), men kan man överleva med att de kan tjorva med maten så är det inget jag direkt har att säga, nu idag då jag har mer erfarenhet så bekommer det inte mig ifall någon kp missar några mat tillfällen.
Gällande hantering så är det väldigt varierande, min hona är den mest bittra jag har hemma (av samtliga ormar) medan hanen är väldigt lugn och inga som helst problem att hantera, men rent generellt så är kungspyton lugna.

Gällande hurvida de behöver uv så är min åsikt nej, iom att de är nattaktiva (undantag finns givetvis).

Jag kör på en separat frys, mest för att min vanliga frys är så pass liten och har ingen lust att de ska ta upp hel frys för mat till alla ormar.

Gällande mått på terrariumen så beror det helt och hållet på ormens storlek, finns väldigt bra här på terrariedjur att räkna ut mått enligt l80. Jag har i dagsläget 120x60x60 till mina. 
Till substrat så har jag snakebed, finns många substrat som fungerar väldigt bra då de inte kräver så hög fukt. 

Hurvidare du ska få övertalat dina föräldrar är nog lite svårare, det bästa skulle nog vara att de skulle få besöka någon som har ormar hemma och kan berätta lite mer och de kan få se själv.

Lycka till :)

141
109
stefan707:
Jag har en KP och två boa ormar just nu, tycker KP är sjukt fin å trevlig men boa är roligare men det är väll individuellt.
kp blir ju inte så stora vilket kan vara en fördel, kräver inte så mkt plats, min är 1 år och bor i Exo terra 90x45x45 
tror det är en hane, så kanske räcker med det terrariet åt han annars blir det å kliva upp på 125x50x60.

till KP har jag bara vanlig tänkbark som bottensubstrat billigt, snyggt å fungerar bra. Håller inte så mycket fukt utan botten blir rätt torr.

KP finns ju i tonvis olika morpher så att hitta ngn man gillar å vila ögonen på är väll inte speciellt svårt.

mitt Frysfoder ligger i en egen låda i frysen, dock flyttat hemifrån och bestämmer nästan själv vad som ska ligga i frysen :)
behöver ju inte ha mat hemma dock har man en djuraffär i närheten brukar de ha Frysfoder, blir dock en kostnadsfråga.

3
0
Opal:
Ja, det låter ju riktigt bra! Undrar lite om hur ni brukar ta upp dem, har bara hållt i en stor kungspyton en gång och då var det inte jag som plockade upp den. Ska inte hantera den mer än vad jag behöver men vill inte göra något fel isf. 
Är hanar i regel mindre än honor? Det stod 1,5 m i skötselrådet på en vuxen men blir de mindre?
Tycker ni att man ska börja med en ung orm eller en fullvuxen?
Matar ni i en speciell låda? Har hört olika...
och matar ni varannan vecka?

141
109
stefan707:
Börja med en ung orm så växer ni tillsammans och lär er hur ni ska fungera ihop.

hanar blir i regler mindre, började å mata med möss varje vecka, nu kör jag på små råttor runt 80-100g och varannan vecka.

jag använder krok till mina, in med kroken å "smek" ormen lite med kroken å sen tar jag bara upp den med handen, gör det med alla 3 och det har fungerat problemfritt hittills.

Ang. matning är de väll som man vill... I början hade jag en låda jag flyttade över ormen i, gav musen och sen flyttade tbx.

Men kändes krångligt och onödig stress för ormen, så nu matar jag i terrarierna och föredrar det mest

3
0
Opal:
Okej, då blir det kanske en ung hane då. =) Men vart köper ni era frysta pinkisar/möss/råttor? Finns det någon bra sajt att beställa ifrån eller ska man vända sig till djuraffären? Är inte säker på att de har sånt..

Och (kanske låter lite fånigt) men gör det ont att bli biten av en fullvuxen kp? Ska ju försöka undvika det så gott det går men om..

141
109
stefan707:
Kolla köp/sälj här på sidan, många som säljer Frysfoder runt om i landet, eller skickar. Jag beställde av liserd nyss och fick levererat till mässan, men de skickar även via posten.

ang biten kan jag ej svara, inte blivit biten av ngn orm än

42
4
MajaL:
Vet inte om du tänkt så mycket på det, men KP är ju nattaktiva och logger mest och gömmer sig på dagarna. Vill du ha en aktiv orm som är ute och slingrar så man ser den kanske KP inte är den ultimata (finns såklart dom som är ute dagtid men det är undantag).
Gällande frysfoder så prata med din djuraffär och se om dom har, och annars kanske kan ta hem till dig regelbundet. Funkar inte det så prata med uppfödare av div reptiler runt ditt område och se om du kan få köpa av dom :)

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

En aktivare art än kungspyton är olika arter ur släktet Rutpytons, även det en riktigt bra nybörjarorm så länge man är medveten om att det är en orm man äger :) 

Läs gärna mitt skötselråd om Irian jaya rutpyton här på terrariedjur, läs även andra skötselråd :) Kanske hittar du något som intresserar just DIG och inte bara vad andra säger är en lämplig orm, mitt bästa tips iaf! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild