Spindel för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

128
44
scienta:

Tjena! Jo, det är så att jag börjat fundera på om en spindel kunde vara något att ha. Jag kommer få ett mindre terrarium (30*30*40cm) ledigt snart och funderade på att låta en spindel göra sig hemma där.

Jag har aldrig haft en tanke på spindel tidigare och har ingen aning om vart jag ska börja. Försökte leta lite här på forumet, men fick inga träffar på mina sökningar.

Vad har ni för förslag på spindel som kan leva livet ut i terrariet jag beskrev? Hur fungerar det med gift (hur hanterar man en sån?)? Temperament? Finns det några snygga nybörjarspindlar?

Jag har enbart erfarenhet av ormar sedan tidigare, samt en tusenfoting för många år sen.

Tacksam för svar! :)


2966
1645
Hoggaforfan:
Tror alla fågelspindlar fungerar bra i den storleken. Ingen aning om riktiga spindlar.

Smithi har jag för mig brukar rekommenderas:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=b_smithi

De är väldigt ofta "klappspindlar" så oftast lugna och beskedliga men det beror på individ. 

Majoriteten av fågelspindlar är relativt harmlösa med allt från ingen reaktion till svullnad vid bett (har jag förstått det som) utan värsta skadan orsakas av huggtänderna. 



Medlem i SkHF
34
15
clownagam:
någon av Avicularia sp funkar bra i det terrarit bra trädlevande rätt lungna med o inte allt för svåra att hålla heller när dom kommit för bi sling stadiet så en avicularia avicularia skulle jag rekomendera 

1275
1724
Falk:

Din fråga besvaras 1000ggr om på detta forum =)

Kryp.forum24.se


128
44
scienta:

Jag fårstår att det inte är första gången detta frågas om, men jag hittade ingen passande tråd? Mina sökningar innefattade "nybörjare, spindel, första" osv. Kom inte upp något.

Men i alla fall! Avicularia såg riktigt vackra ut, är alla sådär härligt blå/lila-aktiga?

Smithi har jag också uppfattat som en bra nybörjarspindel, men jag tycker inte den är sådär "wow"-snygg. Tänkte därför höra om alternativ.


Medlem i DHF
263
355
McPede:
scienta skrev:
Jag fårstår att det inte är första gången detta frågas om, men jag hittade ingen passande tråd? Mina sökningar innefattade "nybörjare, spindel, första" osv. Kom inte upp något.

Men i alla fall! Avicularia såg riktigt vackra ut, är alla sådär härligt blå/lila-aktiga?

Smithi har jag också uppfattat som en bra nybörjarspindel, men jag tycker inte den är sådär "wow"-snygg. Tänkte därför höra om alternativ.



Här är lite trådar som kanske hjälper dig med valet:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2025&p=2

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3173


128
44
scienta:
McPede skrev:


Här är lite trådar som kanske hjälper dig med valet:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2025&p=2

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3173




Perfekt, tack! :)


141
109
stefan707:
Jag tog över två spindlar från en kompis som ej fick ha dem kvar pga hans flickvän. En B. Smithi och en B. Albopilosum och har aldrig haft spindel förut. Min favorit av dom är smithi då den alltid är framme. Den har aldrig gömt sig i sin grotta :) skvätter lite hår i början men börjar bli bättre med det, aldrig visat tendens till att bita mig utan verkar hellre fly än bråka.  
Äter syrsor med god aptit

så min rekommendation är B. Smithi tycker dessutom de är fina

128
44
scienta:
stefan707 skrev:
Jag tog över två spindlar från en kompis som ej fick ha dem kvar pga hans flickvän. En B. Smithi och en B. Albopilosum och har aldrig haft spindel förut. Min favorit av dom är smithi då den alltid är framme. Den har aldrig gömt sig i sin grotta :) skvätter lite hår i början men börjar bli bättre med det, aldrig visat tendens till att bita mig utan verkar hellre fly än bråka.  
Äter syrsor med god aptit

så min rekommendation är B. Smithi tycker dessutom de är fina


Ok! Vad innebär "skvätter hår" ?

141
109
stefan707:
scienta skrev:


Ok! Vad innebär "skvätter hår" ?


Den använder bakbenen för att sprätta bort hår från bakkroppen som kliar å svider lite, ej bra att få i ögonen.

Ett sätt för dom att försvara sig, kolla youtube efter spider flick hair så ser du :)

jag försöker hantera mina spindlar så lite som möjligt, men när jag väl lär flytta på dom brukar jag använda ett sugrör å putta till dom försiktigt på fram benen för å titta humöret på dom. Sen har jag handskar å tröja på mig och använder sugröret å puttar försiktigt bakom spindeln så den kryper upp i handen.

har fungerar bra hittills :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild