Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

24
2
Lillestrumpa:

Hej!

Jag har funderingar på att skaffa en ödla, jag vill ha en som gärna blir handtam och är sällskaplig.

Har funderat på Ögonfransgecko. Men har läst lite och börjat förstå att de kanske inte är så sällskapliga och lätthanterliga? Har haft en Leguan innan och han njöt ju av att bli handskad med och klappad och kelad med. Har även kikat lite på Skäggagam och Dvärgskäggagam, men är lite osäker på det här med dvalning, är det komplicerat?


Snälla, ge mig lite tips och råd! :)


456
202
isdrake:

Är du ute efter ett djur att umgås med så är reptiler inte mycket att hänga i granen. Det finns massvis med studier som pekar på att hantering har en negativ inverkeran på reptiler och med tanke på många arter har väldigt speciella krav på klimat så är ett vanligt hus/lägenhet/rum direkt olämpligt för dem att befinna sig i.

Ska du ha en social reptil får du vända dig till fåglarna. ;P (Men även om detta är lite skämt åsido så kan jag lägga till att fåglar numera kan klassas som reptiler).


71
2
Elvis211:

Skäggagam är en väldigt trevlig ödla, blir lätt handtam och hanterlig. Visst kan man ta ut dem och titta på dem och så, det gör även jag. Men kom ihåg att det inte är en hund.

Jag själv dvalar inte mina ödlor, dels för jag inte tycker det är nödvändigt, och dem mår bra ändå. Dvärgskäggagamen är ju mycket mindre, men minst lika trevlig. 

 

Lycka till med ditt köp!


24
2
Lillestrumpa:

Hehe...var väl kanske lite otydlig, tänker ju inte bära omkring på den jämt... ;)

Men vill ju gärna ha en liten krabat som man kan plocka ut och kika lite på, låta den springa lite i soffan och klappa lite på...

Vad kräver Skäggisar i sitt terrarie? Värmelampa, uv-ljus, sand, sten och vattenbad i lite korta drag va? (Kommer givetvis plugga på om just den specifika ödlesorten jag väljer till slut!) :)


340
91
Copa:

Du kan ju även kolla in Dabbagam ifall skäggagam lockar. Dom är vegetarianer så behöver inga kryp heller =)


24
2
Lillestrumpa:

Men Ögonfransar är alltså ingen "rolig" ödla att ha eller?

Ska absolut kolla på Dabbagam med! :)


151
77
Firemon:

Skäggagam eller dvärgskäggis är en alldeles utmärkt "nybörjarödla, det här med dvalning är inte så svårt då dom bestämmer själva när och om dom vill dvala.

som copa skriver är även Dabbagamer kanonfina å lättskötta å blir minst lika tama som en skäggis, dock saknar dom nyfikenheten som man känner hos skäggisar.

lycka till :)


151
77
Firemon:

ögonfransar e nattlevande ödlor så dom gör inte många knop på en dag ;)


24
2
Lillestrumpa:

Om det ska bli Skäggis, så lutar det nog mot dvärgversionen då jag i nuläget kanske inte vill ha ett jätteterrarie. Är det någon egentlig skillnad mellan vanlig Skäggis och Dvärgskäggis?

 


1663
779
fluffis:

Jag håller med isdrake här.

Visst finns det reptiler som man kan få handtama och som tål att handskas med då man måste men en sällskaplig reptil... njä... Det låter som om du skulle ha mer glädje av ett helt annat djur än en reptil.

Förresten hur vet du att din leguan njöt av att bli hanterad och "klappad"?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild