Poecilotheria metallica

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
34
15
clownagam:
lugnt bara man är försiktig o vet lite om vad man har att göra med så kan man börja med det man känner för :)


96
141
Guns4ever:
clownagam skrev:
lugnt bara man är försiktig o vet lite om vad man har att göra med så kan man börja med det man känner för :)



Kan bara hålla med, är man bara försiktig så ska det inte vara några problem, jag hade bara haft 2-3 st marklevande innan jag började med poecilotheria, och jag har aldrig blivit biten av något förutom en galen flickvän jag hade en gång, så är man bra försiktig så ska det nog gå bra, och lycka till,sjukt snygg spindel.

133
30
Avipt:
Personligen så när ja gick över till OW spindlar (Old World) Så börja jag med marklevande, exempelvis OBT. De gräver mer och gör gångar, lite lättare att hålla koll på när du ska mata etc, än en spindel som kommer uppifrån och kan hoppa. Det är bara mitt tips, båda är riktigt vackra, men samma temprament va gäller min erfarenhet.

96
141
Guns4ever:
Guns4ever skrev:


Kan bara hålla med, är man bara försiktig så ska det inte vara några problem, jag hade bara haft 2-3 st marklevande innan jag började med poecilotheria, och jag har aldrig blivit biten av något förutom en galen flickvän jag hade en gång, så är man bra försiktig så ska det nog gå bra, och lycka till,sjukt snygg spindel.


Tilläggas bör kankse att jag hade ett tjugotal spindlar under en 5-7 års period utan incidenter.

Medlem i SkHF
34
15
clownagam:
har fått två bet under mina år i hobbyn det ena från en rosea o bet två var en p-subfuska inte trevligt med den sista men då lärde jag mig att vara försiktig.Obt är en fin spindel den med

1275
1724
Falk:

Helt fel släkte och underfamilj att börja med.

Det är bättre att isåfall börja med Psalmopoeus spp. Avicualaria diversipes, Tapinauchenius spp. tycker jag


187
221
Moova:

vsk123 skrev:

Jag vet att det är en helt annan typ av beteende mellan den det är just utseende på dän som jag fastnade för nå bra för slag på nån ?


Ja de har helt klart ett unikt utseende med sin blå färg, dock är färgen mer sådär skarp just när man tar kort med blixt eller lyser på dem, de ser alltså inte riktigt ut sådär utan belysning. 

Sen som jag sa så ser man dem väldigt sällan och de är oftast dyra att köpa så det är ju lite tråkigt at köpa en spindel för att man tycker den är vacker att se på och när man väl har den så får man nästan aldrig se dem. 

Avicularia sp. har många fina färger och syns däremot oftare :) 


544
424
Gibblo:

Fascinerande spindlar klart, Poecilotheria är väl ett av mitt favoritsläkte och P. metallica är klart en liten diamant i samlingen. Haft mitt exemplar i runt 6 år nu men skaffade den som sling.

Men som andra säger så kanske man bör börja med något mindre potent djur, är man inte van vid trädlevande spindlar heller så är det en helt annan femma att ha en trädlevande spindel som flippar ur (vid flytt etc) än att ha en marklevande B. smithi som flippar ur.

Just P. metallica är den spindel ur Poecilotheria släktet som innehar mest potent gift av alla arter. Så det kan vara bra att vara införstådd med vad man skaffar i alla fall.
Ser ingen poäng i att stressa fram köpet av djuret man vill ha, har man ett genuint intresse av djuren i fråga så bör det inte vara problem att skaffa sig lite mer erfarenhet med mindre potenta djur först.

Men det är vad jag tycker om det hela, många i TS situation skaffar djuret ändå, men här är mina åsikter ang ämnet i alla fall.


Lycka till!


1275
1724
Falk:
Är den verkligen mer potent än tex striata, regalis?

544
424
Gibblo:
Falk skrev:
Är den verkligen mer potent än tex striata, regalis?



Lite dåligt av mig att inte ha källor redo kanske, men ska försöka hitta dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild