Sniglar??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
20
geckolover:
Jag hittade för någon dag sedan ett par små, gråa sniglar i ett av terrarierna. De är ca 1/2 till 1 cm långa och verkar bo i torven på de fuktigaste områderna, som under vattenskålen. Så fort jag ser en tar jag ju bort dem, har hittils hittat runt fem stycken. Är det skadligt för ödlorna på något sätt med sniglar, och i så fall, hur blir jag av med dem?

75
82
Snuset:
Du har ingen bild på dom?

26
20
geckolover:
Nej, jag slängde dem så fort jag hittade dem så har ingen kvar. Men de ser precis ut som vanliga skogssniglar i miniatyr, och ljust gråa.

26
20
geckolover:
Hittade en bild på nätet som såg ut som dom sniglarna, samma storlek och färg. Tydligen hette de åkersniglar, och kunde vara allt från sex millimeter till några centimeter. Men vet fortfarande inte om de gör skada...

2966
1645
Hoggaforfan:
Majoriteten av sniglar och snäckor är renhållningsarbetare så inget att bry sig om. Kommer ofta in lite sånt om man tar in löv och liknande utifrån, se det som bonus :-)
Det finns jagande sniglar/sniglar men inte i Sverige och de jagar andra snäckor/sniglar eller fisk.
Smilla är duktig på snäckor och hon kan nog en del om sniglar med.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Hoggaforfan skrev:
Majoriteten av sniglar och snäckor är renhållningsarbetare så inget att bry sig om. Kommer ofta in lite sånt om man tar in löv och liknande utifrån, se det som bonus :-)
Det finns jagande sniglar/sniglar men inte i Sverige och de jagar andra snäckor/sniglar eller fisk.
Smilla är duktig på snäckor och hon kan nog en del om sniglar med.


Nu är du tyvärr ute och cyklar.

Läs bland annat detta om Limax maximus

www.molluscs.at/gastropoda/terrestrial.html?/gastropoda/terrestrial/limax.html


2048
773
psyjoh:
McPede skrev:


 

Nu är du tyvärr ute och cyklar.

Läs bland annat detta om Limax maximus

www.molluscs.at/gastropoda/terrestrial.html?/gastropoda/terrestrial/limax.html


Han sa väl inte alla!?
Utan "majoriteten"....?
Finns den arten du länkade ens i Sverige? 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

psyjoh skrev:

Han sa väl inte alla!?
Utan "majoriteten"....?
Finns den arten du länkade ens i Sverige? 


Läs hans inlägg igen, sen läser du mitt igen.

Varför skall jag ta upp en art som inte finns i Sverige om det är just hans påstående jag argumenterar mot?


Medlem i DHF
263
355
McPede:

Vi kan ta en till: Löksnäcka, Oxychilus alliarius
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01650521.2013.843910




2048
773
psyjoh:
Du menade jagande sniglar?
Isåfall misstolkade jag..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild