Odla själv?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

151
77
Firemon:

Går i tankar på att börja odla grönt själv, någon som gjort det?

Funderar på att sätta upp en odlingsstation ovanför mina terrarier och sen andvända "växt lampor" för att få det å växa.  Tänker då mest på att odla ogräs osv för att mata mina dvärgskäggisar,skäggisar och ca 5k dubia.

Hittade en butik i England som sålde färdiga paket med fröer som skulle passa skäggisar å sköldpaddor.

 

Men som sagt har nån någon erfarenhet? någon som gör det? Vore kanon å få lite input på det.


356
177
krypet:

Massvis med ljus är ett måste om du ska få några mängder.Har sett folk tipsa om mer obskyra internetsidor som diskuterar odling av mindre lagliga grödor. Där brukar det visst finnas massvis med tips på bra ljus. Jag har ingen länk!

Med tillräckligt med ljus går det att få bra tillväxt på vintern med, men det kommer att krävas stora odlingar för att täcka dina djurs behov!

Ett annat tips: Jag tog förra året in maskrosrötter på hösten (de har en liten bladrosett nu med så de går att hitta så länge det inte är snö...). Sedan satte jag dem i jord i djupa plastkrukor, vattnade och placerade ljust och inte så väldigt varmt. Det växte på bra. Det går att ha många rötter i varje kruka.

Fin krukväxt, eller hur?

 

Det är inte så att de äter groddar? Det är mycket lättare att odla!


Äter de kål? Köp kålrötter och plantera, de borde börja växa (om de inte behöver vintervila först). Rödbetor borde fungera lika bra. Efter ett tag lär de skjuta blomstänglar, och sedan får du inte så mycket fler blad, men jag tror det kan vara ett sätt att få ganska mycket blad kvickt.


151
77
Firemon:

jo jag har en polare som odlar lite jazztobak men det e en jävla prosedur för dom det jag hade tänkt mej nå enklare ;)

Vad jag är ute efter är mer variation och så vet jag själv vad det är jag ger mina djur, ska göra ett test å se hur det är och ska försöka få upp nån bild på det hela när det är klart oxå :)


356
177
krypet:

Äter de groddar så är det ju hur enkelt som helst att fixa!
Du kan ju köpa i mataffären och testa.

Lägg frön i blöt lagom antal timmar, häll av vattnet, sätt något tyg eller nät för öppningen på burken, vänd uppochner, skölj med vatten en gång om dagen. Klart på några dagar! De behöver inte ens ljus!

 


309
239
Gogs:

Ska du odla upp massa grönt så kan ju principen för "jazztobak" funka bra att tillämpa. Dvs massa ljus dygnet runt. Så bäst vore ju om du kan ha nån box som inte släpper ut ljus och odla i den och köra med lågenergilampor så det inte drar extremt massa ström. Har själv drivit upp plantor på det sättet och det har funkat bra. Så testa att så lite blandade fröer och se om det funkar =)


733
295
markusbabs:

Kan tipsa om profesionalgrow.se  Deras 250 w LE är bra :) jag odlar själv kaktusar, agave , mm , växter som kräver mycket ljus, och det växer så det knakar :)  En vän till mig brukar köpa hampafrön ( fågelmats varianten ) dessa frön gror fort och växer på några dagar till lagom storlek för att bli en mumsbit för ditt djur :) chilifröer gror också väldigt fort :) kanske 3 dagar? 


151
77
Firemon:

 

Tackar för tipsen, nu har jag en liten aning om hur jag ska prova,, återkommer med resultatet :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

www.dusk.se/belysning.htm

uhop-panelerna verkar grymma

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild